De siste 15 årene har Opel gått med et samlet underskudd på nesten 19 milliarder dollar, eller utrolige 116 milliarder kroner. Bilmerket har levd en svært utrygg tilværelse med trusler om både nedleggelse og salg, spesielt etter at morselskapet General Motors gikk konkurs i 2009 og måtte ha statlig hjelp.
1. mars ifjor tok elektroingeniør og maratonløper Karl-Thomas Neumann (53) over toppsjefjobben i selskapet, og allerede ifjor ble underskuddet mer enn halvert fra året før.
Neumanns plan for selskapet er ambisiøs. Den innebærer at selskapet skal gå i pluss allerede neste år. I den langsiktige vekstplanen frem til 2022 fremgår det 27 nye modeller og 17 nyutviklede motorer, som skal gi merket en markedsandel i Europa på åtte prosent, og en driftsmargin på fem prosent.
Maratonmannen
– Du har sagt en gang at du får mange gode ideer mens du løper. Hvor langt har du løpt for å klekke ut denne planen?
– Da jeg startet for halvannet år siden, var jeg ikke sikker på at det var mulig. Men jeg dro til Detroit, og GM satser fem milliarder dollar på at det skal gå. Jeg tror vi kan bli lønnsomme innen 2015. Det er en annen stemning nå. Men det krevde mye løping, sier Neumann til DN.
Hittil i år er Opels markedsandel i Europa på 5,7 prosent, etter en vekst på 3,6 prosent i årets fem første måneder.
– Vi vil vinne markedsandeler, vi har gjort det i år, og er sikre på at vi vil gjøre det fremover. Målet vårt i år er å komme nær seks prosent i Europa. Min hovedoppgave er å snu dette selskapet rundt, senest i midten av dette tiåret, sier Neumann som er i Norge for å skape glød om merket for Opels 60 forhandlere her i landet.
Labert i Norge
Til tross for et akselererende bilsalg her i Norge, har Opels markedsandel knapt vært lavere, men også her er optimismen større enn på lenge.
– Vi er veldig samstemte når det gjelder strategi, sier Bernt Jessen, administrerende direktør i Opel Norge, som ikke vil ut med noe klart mål for markedsandel her i landet.
Begge er enige om at hovedproblemet ikke er produktene, men merkets image. Nå skal det 27 nye modeller på markedet innen få år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.