Nordmenn har begynt å eksportere bruktbiler til Tyskland. Gunstige norske avgiftsregler gjør Norge til det billigste elbil-landet i verden, og det kraftige kronefallet gjør brukte norske Teslaer mer tilgjengelig også for land i euro­sonen.

Norske Tesla-eiere forsøker å spise seg inn i Europas største bruktbilmarked. Av 52 bruktbil­annonser for Tesla på Mobile.de er 15 biler norske. Til sammenligning lå det torsdag 182 brukte Model S på den norske annonsetjenesten Finn.no.

Selgere fra Bodø til Oslo rømmer et presset lokalmarked i Norge og håper på større uttelling på kontinentet.

«Spekket marked»

Stig Erik Skaar (26) fra Bergen har bilen sin for salg både på den norske og tyske markedsplassen. Med en pris på 74.000 euro for toppmodellen Model S P85, ligger den 40.000 kroner over prisantydningen i Norge, på 599.000 kroner.

– Det er en del å tjene på det. Jeg bare håper ikke flere begynner med det, da blir det konkurranse, sier Skaar.

Salget av den kommende Tesla-supermodellen Model S P85D, med firehjulstrekk og akselerasjon som en Ferrari, bidrar til å legge en særnorsk demper på bruktprisene, påpeker bergenseren. I tillegg prøver mange i det norske markedet seg med svake bud for å drive prisene ned, ifølge Skaar.

– Det norske markedet er ganske spekket nå, og mange har nok lagt ut bilen for salg i påvente av firehjulstrekkeren. Det virker ikke som dette har hatt så mye effekt i utlandet, og man kan få mer ut av det der, sier han.

Skeptisk

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland (39) i Norsk Elbilforening har ingen tro på at Norge vil bli noe nevneverdig eksportland for elbiler. Han mener europeiske kjøpere uansett er skeptiske til biler som har vært gjenstand for nordiske forhold.

- Det er eksportert en håndfull, og vi ser ikke for at dette markedet kommer til å bli noe stort. Det svinger frem og tilbake med kronekurs og europeere vil være skeptiske til Norge med sausen av saltlake store deler av året, sier Haugneland til DN.

Også el-bilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss (51) i Nordea Investment Management heller kaldt vann i årene på dem som håper på rask gevinst på salg av bruktbiler på kontinentet.

I tillegg til lokal moms kommer en importavgift på ti prosent inn til EU-land på amerikanskproduserte biler. Nybilkjøp i for eksempel Tyskland fremstår mer attraktivt, mener Næss. Samtidig er det største landet i Europa, med sine 815 solgte Tesla Model S i 2014, et lite marked selv med norske øyne.

– Det er kun en femtedel av salget i lille Norge. Det betyr at de neppe har nok etterspørsel til å ta imot biler fra Norge, sier Næss.

Import og moms

Nybilprisene i Norge og Tyskland er nå også harmonisert og identiske med dagens valutakurs, dersom man justerer for momsen. Med ti prosent tilleggsavgift på importerte amerikanske biler, betyr det at de norske nybilprisene er ti prosent for høye, påpeker investeringsdirektøren.

Prisene som annonseres på tyske Mobile.de oppgis ikke inklusiv import og lokal moms. Dette bidrar til usikkerhet til europeiske kjøpere som ofte ikke er oppdatert på reglene og tror prisen er totalen, mener Næss.

Optimist

Tesla-eier Skaar er uansett optimist. Han melder om forespørsler om sin sorte Model S fra blant annet Belgia, Tsjekkia, Tyskland og Nederland.

– Markedet hjemme er på vei nedover, mens Europa kjøper mer og mer elbil. Man må bare ha litt is i magen. Det er en såpass dyr bil at man ikke skal hoppe på det første og beste, sier Skaar.

Jørgen Aspenes (35) fra Oslo har fjernet sin Tesla-annonse fra det norske markedet og satser utelukkende på kontinentet.

Med ett år mer på baken og over dobbelt så mange kjørte kilometer, har han lagt seg rundt 3000 euro lavere enn Skaar, med identisk bil.

– Det virker som det er mange som har bestilt firehjulstrekkeren som blir levert i slutten av januar. Jeg har ikke hastverk, og tenker at hvis man venter mot sommeren, så er det kanskje lettere å få solgt, sier Aspenes.

DN kjører den nye firehjulsdrevne varianten av Model S neste uke. Følg med for test og video.

Les også:

Økt press på McDonalds etter lønnsjustering  

Anklages for mattehysteri

Glem avkastningen - her er Tesco magasinetPlus  (krever innlogging)

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.