Drivstoffkostnadene i fjerde kvartal steg med hele 63 prosent fra samme periode året før. Det gjør nok sitt til at Norwegian-sjef Bjørn Kjos helst skulle hatt alle sine nye og mer drivstoffvennlige fly i drift allerede nå. Det har han ikke, og flyselskapet må tåle et underskudd i fjerde kvartal (se tabell).

Norwegian-aksjen NAS faller nesten seks prosent til 119 kroner like etter børsåpning.

For 2010 som helhet kan Norwegian bokføre et overskudd på 189 millioner kroner etter skatt.

Mye trøbbel
- Årsresultatet for 2010 viser at stadig flere passasjerer velger Norwegian. Vi har hatt en kraftig passasjer- og kapasitetsvekst, og det er vi godt tilfreds med. Ikke minst er vi fornøyd med at vi har kuttet kostnadene betraktelig sammenlignet med året før og dermed styrket vår konkurransekraft ytterligere. 2010 var likevel et krevende år i flybransjen, og resultatet er påvirket av meget høye drivstoffkostnader, streiker og myndighetenes strengning av luftrommet som følge av vulkanutbruddet på Island, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Selskapets enhetskostnader – unntatt drivstoff – er på årsbasis kuttet med 10 prosent fra 2009 til 2010, ifølge en pressemelding.

Bjørn Kjos tjener mindre per passasjer, men flyr langt flere enn for et år siden, viste trafikktallene for januar i år.

Den økte passasjertrafikken og produktiviteten skyldes at selskapet har utvidet tilbudet i etablerte markeder samt etablert nye ruter fra februar 2010.

Les mer: Kjos flyr flere og lengre

Høyere forventninger
Analytikerne har jekket opp forventningene til Norwegian i 2011 og 2012, etter at lavprisflyselskapet innførte drivstofftillegg med virkning fra 25. januar.

”Sist gang Norwegian innførte drivstofftillegg gikk det fem-seks måneder før det tok full effekt. Vi venter den samme utviklingen nå og venter en gradvis bedring av yieldsen frem mot oktober 2011, heter det i Arctic Securities sin oppdatering før rapporten.

Les: Skrur opp forventningene til Norwegian



NORWEGIAN

Les også: -Norwegian kan stige 40%

<b>Nå kan du surfe i 12.000 fots høyde</b>

<b>Norwegian jekker opp billettprisen</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.