Den nye organisasjonen Norwegian Recording Artists (Nora) ble torsdag kveld formelt stiftet på generalforsamling med bransjeveteran Sæmund Fiskvik som første styreleder.

Organisasjonens siktemål er å samle artister, musikere og band som også står som produsenter og eiere av egne innspillinger. Tradisjonelt har artister tegnet kontrakter med plateselskaper som dermed er blitt stående som repertoareiere.

LES OGSÅ: «Idol»-dommer begjært konkurs

Etterhvert er det blitt mer og mer vanlig at artister sørger for å eie egne innspillinger. Sæmund Fiskvik sier at Nora ved stiftelsen har 50 medlemmer.

– Det er nå vi skal starte rekrutteringen. Erfaringen tilsier at folk vil melde seg på når de ser at andre får penger, sier Fiskvik.

I styret sitter også Hellbillies’ trommeslager Bjørn Gunnar Sando, artister som Claudia Scott, Silje Halstensen, kjent under artistnavnet Bendik, Knut Aafløy (Logikal) og Petter Wavold.

Vederlagspenger

Av foreningens vedtekter går det frem at innsatsen i første rekke skal bidra til å skaffe medlemmene tilgang til vederlagspenger som organisasjoner som Gramo og Norwaco i dag fordeler både til artister og plateselskap. Pengene er vederlag for bruk av musikk i kringkasting og andre sammenhenger.

Nora blir dermed et konkurrerende organ til plateselskapenes organisasjoner Ifpi og Fono, samt til artistorganisasjoner som Gramart og LOs Norsk Musikerforbund.

LES OGSÅ: Tar Karpe Diem og Kari Bremnes på børs i Tyskland

Sæmund Fiskvik sier han allerede nå forbereder søknader om medlemskap i Gramo og NORWACO. Brorparten av de rundt 370 millioner kronene som disse organisasjonene forvalter går individuelt til rettmessige opphavsmenn. En god del penger er likevel behandlet som kollektive midler som organisasjonene tar hånd om på ulikt vis.

– Det er sånn opphavsretts-Norge fungerer. Den som ikke er organisert blir stående på gangen, sier Fiskvik.

Støtter organisering

Trondheim-gruppen Tre små kineseres frontfigur Ulf Risnes er en av artistene som allerede har meldt seg inn i Nora. Gruppen ga ut sine fire første album hos plategiganten Sony, men har siden gitt ut flere album på eget selskap.

– Dette er utrolig bra å få mulighet til å forbedre våre vilkår. I dag blir det ikke bedre enn det en klarer å få til selv, sier Ulf Risnes.

Han mener det først og fremst er behov for å forbedre artist-produsentenes stilling opp mot strømmetjenester som Spotify og Tidal.

Simone Eriksrud, vokalist i gruppen D’Sound, er som soloartist eier av egne innspillinger.

– Digitaliseringen fører til at landskapet i vår bransje forandrer seg. Da er det bra og naturlig at sånt som dette skjer. Vi behøver å organisere oss og stå sammen, sier Simone.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.