Spotify er knapt fem år gammelt, men strømmetjenestene kan snart ha tatt livet av cd-en i samme tempo som cd-en tok kassetten og kasetten lp-en.
Halvårstall fra IFPI Norge, foreningen for plateselskaper, viser at cd-salget i det første halvåret av 2014 kun utgjorde 12 prosent av det totale musikksalget i Norge.
Sommersalget stuper
– Trenden har vi sett lenge, men ser du på salget for juni alene, så har det fysiske salget stupt med 58 prosent sammenlignet med juni ifjor. Juni, juli og desember har vært toppmåneder for cd-salg; nå er juni ikke det lenger. Sommerferiesalget stuper virkelig, sier direktør Marte Thorsby i Ifpi.
Om nedgangen fortsetter i samme tempo, kan cd-en være så godt som borte i løpet av de neste to årene.
– Jeg tør ikke spå når cd-en blir borte, men vi ser jo at det samtidig blir flere og flere utgivelser som ikke gis ut fysisk og færre butikker som selger fysiske utgivelser, så det er parallelle nedadgående spiraler.
Reddes av strømmesalget
Også nedlastning av musikk, hvor tjenester som Itunes har vært ledende, er halvert på bare to år.
Samtidig gir halvårstallene også oppløftende nyheter for platebransjen:
Fra samme tid ifjor, har markedet hatt en nedgang på under én prosent, og en klar fremgang fra 2012.
Mer brutalt
En ny inntektsmodell gir samtidig en fordeling av pengene som i enda større grad tilgodeser de største kommersielle suksessene, mener Thorsby.
– Det er så brutalt ærlig at du må spilles mye for å tjene bra med penger. Tidligere kunne du budsjettere med å selge 4000 cd-er og ha et lite, men lojalt marked. Nå er det blitt så komplekst og stort at du trenger langt flere enn 4000 lyttere for å tjene gode penger, sier hun.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.