Det kanadiske tenåringsidolet Justin Bieber (21) skapte kaotiske tilstander sist han var i Norge våren 2013. Om vel to uker kommer Bieber tilbake for å gjeste TV 2s Senkveld-sending og holde en eksklusiv konsert foran 950 tilskuere på Chateau Neuf. Ingen av billettene blir å få kjøpt, men kan vinnes gjennom ulike konkurranser.
I neste uke legges Biebers siste singel «What Do You Mean?» ut for salg i Coops lavpriskjede Extra, som har en eksklusiv avtale med musikkselskapet Universal Music om å selge 30.000 eksemplarer.
- Vi ser dette som god anledning til å fronte Extra, og gjøre kjedenavnet mer kjent blant yngre kunder og ikke minst i Oslo-området. Vi har 200 billetter til Bieber-showet som man kan vinne ved å kjøpe den kommende cd-singelen til Justin Bieber eller gjennom å delta i en Instagram-konkurranse de vi lar ungdom fortelle om en ektra god venn de har som gjør noe hyggelig for andre og fortjener en påskjønnelse, forteller Extra-sjef Håvard Jensen.
Northug-avtale til ti mill.
- Men vil Biebers-fansen, de såkalte Beliebers, kjøpe cd-er?
- Vi håper jo at Beliebers kommer til å kjøpe singlene, og de vil jo ha minner. Dette er et slikt fysisk minne, et trofé man kan ha på rommet som man ikke får kjøpt digitalt. Men hvor mange av dem som har en cd-spiller, det kan nok diskuteres.
Extra er den klart minste av de tre lavpriskjedene, men har høyere organisk vekst enn den største, Rema, og ligger tett på Kiwi i organisk vekst, skrev DN tidligere i høst.
Les også: Lover å ta igjen Kiwi
Skiesset Petter Northug er Extras mest kjente sponsorobjekt, og har en avtale med Coop som etter hva DN får opplyst er verdt ti millioner kroner i året. Extra benytter blant annet Northug til å lage reklamesnutter for grillvarene sine, og kjeden har et samlet markedsbudsjett på vel 240 millioner kroner. I tillegg kommer sponsoravtaler som er inngått med Coop sentralt, som Northug-avtalen.
- Selv blitt en Belieber
- Vi føler Extra har en del fellestrekk med både Justin Bieber og Petter Northug. Vi liker å utfordre og ta vare på fansen vår, og Extra har ambisjoner om å få høyest organisk vekst av dagligvarekjedene i år og skal på sikt bli størst og best i Norge, sier kjededirektør Håvard Jensen.
Les også: Northug-effekten: Sponsorinntektene til langrenn har økt med 53 mill.
Salg av musikk i dagligvarebutikkene til Extra og i eierkjeden Coop er ikke nytt. I 2012 omsatte Extra 60.000 eksemplarer av en eksklusiv versjon av Justin Biebers album, og artister som Bjørn Eidsvåg, Aha, Åge Aleksandersen, Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebø har tidligere gjort det bra i dagligvarehandelen. Juleplaten til Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebø solgte over 340.000 eksemplarer i 2010, og 220.000 av disse eksemplarene gikk over disken hos Coop.
- Jeg er selv blitt en Belieber. Musikken er veldig bra og singelen lover godt. Bieber representerer en kommende kundegruppe som er viktig for oss, som vi vil nå. I tillegg er kjennskapen til Extra altfor dårlig, kun 13 prosent kjenner til oss, mens Bieber har et litt større nedslagsfelt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra
Han forteller at Justin Bieber-satsningen til Extra er en del av samarbeidet matkjeden har med Universal om salg av musikk, og at Extra ikke betaler noe ekstra for eksklusiviteten eller konsertbillettene. DN har ikke fått svar på henvendelser om kommentarer til Universal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.