Den amerikanske rapartisten Nicki Minaj lanserte sin nye video «Anaconda» 19. august. Intens rumperisting gjorde umiddlebart den 4.50 minutter lange videoen til et YouTube-fenomen.

Den første dagen etter at videoen ble gjort tilgjengelig på musikkvideotjenesten Vevo og YouTube, genererte den hele 19,6 millioner visninger. Etter tre dager er totalen kommet opp i 36 millioner.

Les om YouTuber-generasjonen her:

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Bullshitfilter

Oda Faremo Lindholm (26) kommer i høst med «Bullshitfilteret» på Gyldendal, et forsøk på å gi unge jenter et bullshitfilter i møte med populærkultur.

Les også: Ser NRK helt lovlig på tv, uten å betale lisens

Hun har tidligere vært svært kritisk til måten rapperne i OutKast brukte en video av hodeløse kvinner som scenetapet under Øyafestivalen i Oslo nylig.

Lindholm kaller Minaj-videoen «mildt sagt oppsiktsvekkende»

- Hva holder hun på med?

- Hun danser jo, ganske lettkledd. Men Minaj er for tiden på et prisverdig korstog for den litt frodige kvinnen. Hvis man følger henne på sosiale medier er hun veldig opptatt av å poengtere at frodige kvinnekropper ikke er mer vulgære enn tynne, sier Lindholm.

Minaj er fem år på rad kåret til USAs beste kvinnelige rapper, og kommer med et nytt album i høst. Hun er også et fenomen på sosiale medier, med 44 millioner følgere på Facebook, 17,9 millioner på Twitter og 7,6 millioner på Instagram.

Hennes formue er anslått til 45 millioner dollar av amerikanske nettmedier, og ifjor ble hun rangert som USAs fjerde mest innbringende rapper av finanstidsskriftet Forbes.

(Saken fortsetter under grafikken)

Ifølge Lindholm er et av Minaj' poenger å demonstrere at bilder av syltynne modeller i g-streng glatt passerer og er ufarlig i offentligheten, mens det stiller seg ganske annerledes med en frodig kropp som den Nicki Minaj har.

- Med en gang hun gjør det samme, så er det vulgært og helt på grensen av hva man kan tåle i populærkulturen. Der synes jeg hun har et godt poeng: At det er en type kropper som aksepteres, men andre ikke gjør det, sier Lindholm.

- Når det er sagt synes jeg hun tøyer strikken altfor langt i «Anaconda»-videoen. Det er et overkommersielt publikumsfrieri som ikke tjener noen. Som artist er hun helt rå, men  jeg føler ikke dette tilfører hennes offentlige karakter så mye, sier Lindholm, som jobber som journalist i Dagsavisen.

(Saken fortsetter under videoen)

00:00
Publisert:

Lindholm oppfatter Minaj som en kalkulert artist.

- Jeg tror hun er fullstendig klar over at akkurat dette kommer til å genere 100 millioner videovisninger.

- Hva er bra med denne videoen?

- Den skiller seg fra OutKast ved at det hun presenterer er henne selv. Det er mye bedre enn den filmen av passive, hodeløse kvinnerumper som OutKast brukte som scenetapet på Øya.

- Er det hun driver med kvinnefiendtlig?

- Det er en ekstrem objektivering av kvinnekroppen, noe som ikke er bra for noen – heller ikke for henne. Hun lager jo innimellom en form for tyggegummipop, og det hun viser her er jo definitivt ikke bra for millionene av 13 år gamle jenter som hører på henne, sier Lindholm.

Hun tror slett ikke Nicki Minaj er hjernevasket til å tro at hun er nødt til å gjøre som hun gjør i videoen for å nå til topps.

- Det som går tapt i miksen her, er den veldig unge lytterskaren som kanskje tror dette er et normalt blikk på kvinnekroppen. Det er ganske sjukt. Hvis denne formen for ekstrem kroppsfokus dukker opp over alt og blir det normale, er det ikke heldig for noen, sier Oda Faremo Lindholm.

 

God rapper

Redaktør Gisle G. Stokland for populærkulturnettstedet 730.no mener hovedårsaken til at Minaj er blitt en populær artist er at hun er en god rapper.

- Nicki Minaj er først og fremst populær fordi hun er en av verdens beste rappere, samtidig som hun er skamløs nok til å kombinere hardcore hip-hop med kommersiell pop. Katalogen hennes er sprikende, men hun har laget mye god rap- og popmusikk. Hennes stadig skiftende, til tider drøye image, stimulerer også interessen. Men det holder ikke å være skrullete uten å kunne backe det opp med talent. Nicki solgte ut Oslo Spektrum fordi hun er flink. Hun er bedre enn de fleste gutta i rapsjangere, sier Stokland.

- Basert på publikummet i Spektrum så er hennes fanbase først og fremst unge, popinteresserte  jenter, men selvsikre hip-hop-fans er også glad i henne. Samtidig er det mange som hater henne. Noe som ikke er rart, for hun er ofte på grensen til for meget.

Betydningsfull

Stokland mener Minaj har blitt en betydningsfull artist innen rapsjangeren.

- Det er omtrent ingen andre kvinner i denne sjangeren som er relevante, og Minaj har motivert tusenvis av jenter til å rappe, samtidig som hun har motivert musikkselskaper til å signere kvinnelige rappere, stort sett uten hell. 

Stokland har selv møtt Minaj, og beskriver henne som en artist med stor kontroll over eget image.

- Nickis image er veldig ironisk, men også kalkulert. Jeg intervjuet henne i 2007, og allerede da hadde hun en klar plan: «Jeg skal først vise alle at jeg kan rappe, så skal jeg få mer oppmerksomhet ved å spille på sex slik som Lil’ Kim og Foxy Brown gjorde, og deretter skal jeg vise verden at jeg også kan lage popmusikk.» Hun er ekte, hun skriver sin egen musikk, bestemmer over sitt eget image og er en beryktet kontrollfrik. Hun er fremstår aldri svak, underdanig eller som et offer. Hun er en selverklært «boss bitch», sier Stokland.

Humor og sex

Han forklarer den virale suksessen med Anaconda med en kombinasjon av humor og sex.

- «Anaconda» er stappfull med humor og ironi, og hun viser frem rumpa si med glimt i øye. Nickis rause rumpe er verdensberømt, og når hun lager en video med den som rød tråd, så føler veldig mange at de må sjekke ut snutten, selv om de elsker eller hater artisten. Sangen er basert på 90-tallsslageren «Baby Got Back», noe som sikkert også motiverer mange til å se videoen, sier Stokland.

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Uaktuelt for NRK å sende journalister inn i IS-områder

Hagebyharselas til 80 mill. dnPlus

Store stå dnPlus

Nå kan Twitter manipulere nyhetsstrømmen din (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.