Den opprinnelig svenske strømmetjenesten Spotify økte inntektene sine fra norske brukere og annonsører med 200 millioner kroner i 2013. Det viser årsregnskapet til datterselskapet Spotify Norway AS.
Abonnementsinntektene fra nordmenn som bruker Spotify til å høre på musikk utgjorde ifølge regnskapet 75 prosent av de samlede inntektene på 664,6 millioner kroner ifjor. Resten stammer fra salg av annonser på Spotify.
Formidabel vekst
Siden 2012 har Spotify redusert bemanningen i Norge fra ni til fire årsverk. Likevel var veksten i det norske markedet på formidable 43,3 prosent.
Kostnadene økte mer enn inntektene, slik at driftsresultatet til den norske delen av Spotify falt fra vel 19 millioner kroner til 7,5 millioner kroner.
Knapt overskudd
Før skatt tjente Spotify Norway bare en halv million kroner, mot 15,5 millioner kroner året før.
Spotify-gruppen består av en rekke selskaper, og et enkeltselskap som det norske datterselskapet gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av utviklingen for gruppen som helhet.
Malin Cumzelius, pr-manager for Spotify i Nord-Europa, bekrefter imidlertid at det går bra i Norge:
- I 2013 så Spotify dramatisk økte inntekter og vesentlig forbedrede marginer i Norge, noe som tydelig viser forretningsmodellens suksess. Spotify fortsetter å investere for vekst og vår fremste prioritet i 2014 er fortsatt å introdusere vår enestående musikkopplevelse for enda flere mennesker, samtidig som vi fortsetter å bygge for langsiktig vekst - både for vårt selskap og for musikkbransjen som helhet, sier Cumzelius, ifølge en skriftlig besvarelse formidlet av en annen pr-medarbeider i Spotify.
Wimp taper
DN skrev nylig om Spotifys norskutviklede konkurrent Wimp.
Denne strømmetjenesten er eid av Aspiro, som er børsnotert på Nasdaq OMX i Stockholm. Selv om inntektene fra Wimp øker, har selskapet tapt 26,5 millioner svenske kroner så langt i år.
– Det er slik det fungerer i denne bransjen. Det er foreløpig ingen andre som driver lønnsomt heller, hevdet Wimp-sjef Andy Chen.
Les hele intervjuet med Chen her: Ønsker norsk støtte
Spotify Norway AS
Årsresultat
Google ville kjøpe
Tilgang til Spotifys musikkbibliotek får man gjennom en app, som ifølge årsregnskapet til Spotify Norway nå er tilgjengelig i 57 land. Morselskapet til Spotify Norway er etablert i skatttevennlige Luxembourg.
Nylig skrev Wall Street Journal at den amerikanske søkemotorkjempen Google vurderte å kjøpe Spotify, og til børsen meldte Google i vinter at selskapet hadde vært involvert i en prosess med tanke på å overta et utenlandsk selskap med en antatt verdi på fire-fem milliarder kroner.
Wall Street Journals kilder hevder imidlertid at Spotifys forventninger til en eventuell salgssum ligger på godt over ti milliarder dollar.
DN har foreløpig ikke oppnådd kontakt med Spotify.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.