Mye bil for pengene er et noe forslitt uttrykk som ofte kommer opp når man har med Skoda Octavia å gjøre.

Dette er vår testbil: Velutstyrt stasjonsvogn i familiebilklassen med småsprek bensinmotor, i tillegg utstyrt med firehjulsdrift. Og prisen: Godt under 400.000 kroner!

Det får være så forslitt som det vil, for det er faktisk ikke til å komme utenom at dette er mye bil for pengene.

Velutstyrt
Den populære modellen har fått en lett facelift, som kanskje best vises på de nye og avanserte frontlyktene, hentet fra storebror Superb.

Av ting man ikke umiddelbart ser virker det som Skoda har jobbet en del med støydemping i den nye Octavia. Vi synes ikke den nye utgaven bråker like mye som tidligere modeller av Octavia. Hjulstøyen er mye mer dempet.

 

Ellers har DN.nos testbil det meste man trenger av utstyr. Elegance-versjonen er tilstrekkelig utstyrt slik at man i prinsippet ikke trenger plukke så mye fra den fyldige ekstrautstyrslisten, med unntak av pluspakken som inneholder blant annet xenonlys og cruisekontroll.

Interiøret har fellestrekk med flere andre konsernsøsken, og virker å være av bra kvalitet. Betjening og instrumenter er plassert på steder der det er naturlig å lete etter dem. Sittekomforten er på det jevne, og plassen i baksetet, også beinplassen, er det ikke noe å si på.

At bilen i tillegg har et rommelig bagasjerom, er ingen ulempe for en bil som vil gjøre det skarpt i familiebilsegmentet. 580 liter er mer enn for eksempel Toyota Avensis og Ford Mondeo.

Finfin bensinmotor
Under panseret sitter det en bensinmotor med turbo på 1,8 liter som yter 160 hestekrefter og har et dreiemoment på 250 Nm. Kanskje ikke så imponerende i seg selv, men det er en moderne bensinmotor der kraften kommer tidlig. Allerede ved 1500 omdreininger er fullt dreiemoment tilgjengelig, og motorkarakteren minner på denne måten litt om en dieselmotor. Til forskjell fra dieselmotor kan man her holde giret litt lenger, dreiemomentet avtar ikke før ved 4500 omdreininger.

 

Man må regne med et noe høyere forbruk av drivstoff enn en tilsvarende dieselmotor, men til gjengjeld får man dette igjen når det gjelder motorstøy. Bensinmotoren går svært rolig, og det er en befrielse å slippe bråket fra en dieselmotor, selv om disse også har blitt bedre.

Nytt firehjulsdriftsystem
Den nye utgaven av bilen kommer med siste generasjons haldex-kobling. Veigrepet, fremkommeligheten og kjøreegenskapene påvirkes positivt gjennom firehjulsdriften. Eneste ulempen er at du ikke kan kombinere firehjulsdrift med VW-konsernets glimrende DSG-girkasse.

Når bilpakken Octavia er såpass tilfredsstillende, er det også et pluss at i forbrukerundersøkelser så scorer Skoda høyt på kundetilfredshet.

Det er derfor ikke til å undres over at dette er den femte mest solgte modellen i Norge. Hittil i år er det solgt 511 Skoda Octavia, over halvparten er utstyrt med firehjulsdrift, noe som gjør den til landets sjette mest solgte bil med firehjulsdrift, kun slått av suver.

Selv i diesellandet Norge burde det ikke være noe problem å bli kvitt en denne bilen med en moderne bensinmotor, bruktverdien burde holde seg bra for en så attraktiv kombinasjon som denne bilen kan by på. Vil du ikke ta sjansen på det, kommer denne bilen med dieselmotor og firehjulsdrift til en pris under 300.000 kroner.

Konklusjon: Alt i alt må Skoda Octavia være av de beste bilkjøpene man kan gjøre i Norge.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.