"Krever jobben din at du kan redde liv?

Har du gått opp 20 prosent i arbeidstid siden 2002?

Har du gått ned 20 prosent i reallønn siden 2002?

Har arbeidsgiveren din sendt deg på smilekurs nylig?

Går det jevnlig 60 timer fra du drar på jobb før du kommer hjem igjen?"

- 1.400 flyvertinner vil ikke være billigere, er budskapet fra CAU (fagforeningen for de kabineansatte hos SAS i Danmark) til SAS i forkant av årets forhandlinger. I tillegg har de omdøpt SAS til SOS på kampanjeplakaten. Og dermed er striden i full gang. For SAS-ledelsen har sagt klart ifra hva de ønsker:

- Hvis SAS vil bevare sin posisjon og være konkurransedyktige, er vi tvunget til å redusere utgiftene våre. Det er simpelthen vår eneste mulighet. Hvis SAS skal ha en fremtid, er det nødvendig med nye avtaler ved kollektivforhandlingene, skrev SAS i et brev til sine cockpit- og kabinansatte nylig.

Les mer: SAS: - Vi er under hardt press

Men de danske kabinansatte synes de har ofret nok gjennom de siste blodrøde SAS-årene. Onsdag gikk startskuddet for en kontroversiell kampanje med avisannonser og egen Facebook-side, som allerede nå har fått blandet mottakelse i egne rekker. Flere SAS-ansatte mener CAU går altfor hardt til verks og bidrar til å ødelegge egen arbeidsplass, skriver de i kommentarer til kampanjen.

- Skuffet over logo-tukling
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS innrømmer at de er skuffet over metodene CAU nå tar i bruk:

- Vi har selvfølgelig forståelse for at fagforeninger går ut og forsvarer rettighetene sine og er opptatt av yrkesstolthet. Samtidig er vi klar over at de pilot- og kabinansatte har bidratt mye til kostnadskuttene SAS har vært igjennom de siste årene. Men vi reagerer på denne kampanjen, som tiltrekker seg mye negativ oppmerksomhet eksternt. Jeg har hatt inntrykk av at det har vært et godt klima i forhandlingene så langt, og vi hadde satt pris på om vi kunne løst slike saker internt i selskapet, sier Johansen til DN.no.

SAS kutter nå 300 stillinger i administrasjonen, men blant de kabinansatte rekrutterte flyselskapet mange nye ansatte ifjor sommer og de har planer om å rekruttere enda flere i tiden fremover, understreker Knut Morten Johansen.

At CAU klusser med logoen til arbeidsgiveren i kampanjen, har han også liten sans for.

- SAS har blitt til SOS. Dette er etisk betenkelig, helt klart, bemerker han.

- Hvorfor går de danske kabinansatte oftere hardere til verks enn de øvrige fagforeningene i SAS?

- Det kan nok tenkes at danskene har lettere for å uttrykke seg tydeligere. Det er ulike kulturer i ulike land, og danskene går kanskje hardere ut uten at de tenker at det ligger noen dramatikk i det, tror Johansen.

 

- Vi har tro på en annen strategi
Også Norsk Kabinforening (NKF) tar avstand fra virkemidlene CAU bruker:

- Vi har en dialog med CAU, men de kjører sin strategi og den er helt ulik vår. Vi har tro på en annen strategi, sier leder Elisabeth Goffeng til DN.no.

Styret i NKF har siden mandag sittet i intense forhandlinger i Stockholm med den sentrale SAS-ledelsen rundt krav om omfattende kostnadskutt. Samtalene har vært utfordrende, men likevel konstruktive, ifølge Goffeng - uten å gå nærmere inn på hvor skoen trykker. Imidlertid valgte ledelsen å avslutte samtalene med fagforeningene igår, onsdag.

- Tilbakemeldingen var at ledelsen vanskelig så for seg at de kom i mål med ønsket utfall. NKF er åpen for videre dialog, og vi avventer derfor en tilbakemelding fra selskapet. Vi i styret vil jobbe videre internt for å se på mulige løsninger, for vi er positive, sier Elisabeth Goffeng.

Har vært i bråk før
Det er ikke første gang deres danske kolleger i CAU vekker harme blant norske og svenske kabinkolleger:

I 2010 var frontene mellom de danske kabinansatte i SAS og deres kolleger i Norge og Sverige steilere enn noen gang tidligere. Årsaken var at CAU nektet å inngå en spareavtale med SAS-ledelsen, slik de andre hadde gjort.

De danske kabinansatte sa seg villige til å gå med på innsp#229er, men forlangte - som motytelse, enerett på bemanning av SAS-flyvninger ut fra København. Det fikk norske og svenske kabinansatte til å rase. Også næringsminister Trond Giske blandet seg inn: Giske advarer danske kabinansatte i SAS

I 2007 gikk CAU til en ulovlig streik som varte tre dager og kostet SAS opp mot 90 millioner kroner.

Bloomberg gikk nylig ut og sa at SAS har hele 78 prosent risiko for å gå konkurs.

De pekte på at en ny eier vil kunne slite med å forholde seg til 37 fagforeninger, samtidig som billettsalget synker og SAS møter hard konkurranse fra lavprisselskaper.

Les mer: - 78 % risiko for SAS-konkurs (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.