Er Hyundai i ferd med å stikke fra forpliktelsen som hoffleverandør av gørrkjedelige biler til det norske folk?

De første signalene kom under finanskrisen. Merket parkerte et par særdeles trøtte design til fordel for noe mer moderne. Tendensen fortsatte ifjor, med nylanseringer som bryter med produktløftet om at pris, kvalitet og fem års garanti går på bekostning av skjønnhet.

Berusede festfolk. Hyundai utvikler seg altså fra larve til sommerfugl. På ett år har salget i Norge alene økt med 80 prosent. Under nevnte krise, da folk nærmest sluttet å kjøpe biler, fikk koreanerne nye venner over hele verden.

Allerede ifjor snakket magasinet Forbes om «Hyundais år». I USA har merket lukeparkert på fjerdeplass på listen over kvalitetsbiler, rangert av det anerkjente instituttet J.D. Power. En ny modell, Genesis, er lansert i Statene som Luksus-Hyundai. Den selger allerede bedre enn tilsvarende fra Lexus. Noen lignende personlighetsutvikling har ikke bilindustrien sett på lenge.

Kritikerroste Genesis kommer neppe til Norge, men derimot slippes nye Sonata på senhøsten. Da blir den sannsynligvis omdøpt til i40, og blir Hyundais første, alvorlige trusel mot kunder som sverger til anonyme biler.

Hyundai får imidlertid en utfordring ved skiftet av markedsposisjon. Nesten samtlige konkurrenter tilbyr allerede «spennende» bildesign. Det vil si former og linjer som skyter i alle retninger, lik fyrverkeri i hendene på berusede festfolk. Vi lever som kjent i en nybarokk tidsalder innen automobil brukskunst. Samtidig er det norske markedet for nøytrale biler konstant umettelig.
 
Innbruddstyver. Ja, nordmenns sug etter humørløs design er mistenkelig stort.

Ledere med svin på skogen har forståelig nok behov for å gjemme seg bak en grå bil. Likeledes folk som får utslett av nabosladder, forfattere på hemmelig research langs landeveien, samt alle landets privatdetektiver.

Husholdninger med påkostet villafasade gjør også lurt i å dempe innbruddstyvers forventninger med en klasseløs Hyundai i oppkjørselen.

Ja, for om den parkerte bilen er blå, muligens grå, eller kanskje grønn, og omtrent mellom tre og fem meter lang uten ytterligere kjennetegn, snakker vi sannsynligvis om en Hyundai fra noen år tilbake.

Nye i40, derimot, rapper ubeskjedent formspråket som Mercedes startet med CLS, og som Volkswagen umiddelbart plukket opp med Passat CC. Begge bilene har vakt begeistring hinsides motorpressen. Så hvorfor ikke? Jeg tror neppe tyskerne blir særlig arge, ettersom Stuttgart snart slipper en nytolkning av sin allerede klassiske CLS.

Ergo kan alle som sikler etter Mercedes' mest linjelekre sedan, snart kjøre avgårde i en lavprisimitasjon.

Kloke koreanske arbeidere er imidlertid bevisste Hyundais nyvunne posisjon som verdens femte største bilprodusent, samt at profitten burde tilsi høyere lønninger. Detaljer om priser og utstyr kan uansett først ventes i andre halvår, og den norske importøren satser i første rekke på stasjonsvognsutgaven.

Stor bil til stor pris: se test av suven Hyundai iX55:


Lunsjpauseprat. Som andre interessere lesere, registrerer jeg også spionbilder av en ny Elantra, også denne med linjer som et knivblad.

Ettersom Hyundai er fast bestemt på å ødelegge imaget som produsent av verdens tristeste bildesign, ventes likevel noe mer enn lekre linjer. Vi håper på design som utløser følelser, eller som i det minste er verd å diskutere i lunsjpausen.

Hyundais søsterselskap, Kia, har allerede en publikumsmagnet i Soul, modellen hvis navn er inspirert av Sør-Koreas hovedstad.

Hyundai har på sin side gått svanger med en rekke konsepter, uten at noen av disse har materialisert seg i enden av samlebåndet. Likevel går rykter om nær forestående fødsel av prototypen Veloster, som er blant de mest funky forslag til småbiler vi har sett på lenge. I tillegg er den familievennlige ix35 bekreftet for norsk lansering i månedsskiftet februar/mars i år.

Da kan Kina overta den viktige oppgaven med å selge oss gørrkjedelige kjøretøy. Bilprodusentene i verdens største land respekterer at mange fortsatt føler seg mest vel i bildesign etter mål av den berømte Mao-dressen.








Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev