Flyprisene forventes å stige 4-9 prosent i Europa i år, viser den ferske Global Business Travel Forecast fra American Express Business Travel.

I Norden anslås prisveksten på flybilletter til opp mot 8 prosent.

Rapporten viser også at hotellprisene i Europa vil stige, og det kan bli mellom 1 og 6 prosent dyrere med overnattinger.

Samme trend for fly- og hotellpriser ses over hele verden, og årsaken er at etterspørselen etter flyreiser og hoteller ventes å stige i takt med en langsom bedring i verdensøkonomien.

- De nye tallene viser at bedriftene bør gjennomgå strategien og politikken sin for forretningsreiser, slik at de er beskyttet mot den kraftige prisstigningen som kommer, sier administrerende direktør Kaveh Atrak i American Express Business Travel i Norden til boarding.dk.

Dyrere forretningsreiser
Utgiftene til forretningsreiser falt for de fleste bedrifter fra 2009 til 2010. Men i år skal utgiftene opp:

Ifølge rapporten Global Business Travel Forecast ventes utgiftene opp hele 16 prosent i England, 12 prosent i Sverige, 7 prosent i Danmark og 4 prosent i Norge i 2011.

Drivstofftillegg
I tillegg til etterspørselsløft, virker også høyere drivstoffpriser inn på flybillettene.

Flyselskapene begynner allerede nå å ta ekstra betalt for olje- og drivstoffpriser som skyter i været:

Norwegian innfører drivstofftillegg på mellom 50 og 150 kroner fra og med 25. januar. Nå følger SAS etter. I dag ble det kjent at SAS øker drivstofftilleggene sine med effekt fra 22. februar. På intra-skandinaviske og europeiske ruter øker tillegget med 5 euro til totalt 200 danske kroner per strekning, ifølge check-in.dk.

I Danmark øker tillegget med tre euro til totalt 90 kroner per strekning, mens det på interkontinentale ruter holdes uendret på 857 kroner.

Les også: Norwegian jekker opp billettprisen

Oljeprisen vil de neste årene presses så høyt at både bilbruk og flyreiser vil måtte begrenses, tror DnB Nor Markets.

Må skru opp prisene
Også flyanalytikerne slår fast at det vil bli dyrere å fly fremover. SAS har ikke råd til å tilby billigbilletter lenger, og dermed vil konkurrenten Norwegian svare med å skru opp prisene, sa flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans i forrige uke.

Les: - SAS har ikke råd til billigbilletter

<b>- Bilbruk og flyreiser vil måtte begrenses </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.