På tre innenriksruter i Norge vil Konkurransetilsynet nå gi flyselskapene mulighet til å opprette bonusprogram.

Skal det være mulig å tjene opp bonuspoeng på innenriks flyruter? Tja, er Konkurransetilsynets dom. I dag gikk de for en delt løsning:

- Vi forslår å videreføre bonusforbudet fra 2002, med unntak av tre ruter: Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. På disse tre rutene er konkurransen i dag robust, og disse er blant de mest trafikkerte rutene i Europa, sa konkurransedirektør Christine B. Meyer på et pressemøte i dag.

Hver av disse tre rutene har et passasjergrunnlag på godt over en million passasjerer i året.

- Tilsynet vurderer det som lite sannsynlig at selskapene vil redusere sin kapasitet betydelig på disse rutene dersom bonus tillates, sier Meyer.

Tar hensyn til konkurransen
Det er hensynet til konkurransen - og ikke konkurrenter - som har vært førende for Konkurransetilsynets anbefaling.

- Den store forskjellen i det norske luftfartsmarkedet dreier seg om flypassasjerene står overfor monopol eller konkurranse. En full opptjening av bonusforbudet kan føre til et vesentlig svekket rutetilbud og flere monopolruter, sier Christine B. Meyer.

- Flypassasjerer på ruter med svakere trafikkgrunnlag skal også ha gleden av valgfrihet, lave priser og et godt rutetilbud. Konkurransetilsynet frykter at lojalitetsskapende bonusprogrammer på ruter med svakere passasjergrunnlag medfører at ruter legges ned, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar.

Norwegian endret markedet
Da bonusforbudet på innenriksrutene kom i 2002, var det en monopolsituasjon i det norske markedet. Men så kom Norwegian, etterhvert med full tyngde: I 2002 var det kun konkurranse på bare 4 norske ruter. I dag er det konkurranse på 23 ruter og Norwegian puster SAS tettere og tettere i nakken.

Konkurransetilsynet mener at bonusforbudet er en medvirkende årsak til den sterke konkurransen i norsk innenriks luftfart. Derfor mener de at det innebærer en betydelig risiko for at konkurransesituasjonen svekkes hvis bonusprogrammer gjeninnføres - særlig på ruter med lite passasjergrunnlag.

"En gjeninnføring av bonusprogrammer vil medføre en forflytting av forretningsreisende til selskapet med det mest attraktive bonusprogrammet. Selskaper som taper forretningsreisende kan bli nødt til å redusere kapasiteten eller trekke seg helt ut av ruten. På flere av de mellomstore rutene kan det også være fare for at selskapet med det minst attraktive bonusprogrammet blir nødt til å redusere kapasiteten. Konkurransetilsynet er av den oppfatning av at de tre største innenriksstrekningene er så store at det uansett vil være plass til flere aktører, selv med bonusprogram", heter det i tilsynets vurdering.

Utelukker ikke at bonusforbudet vil forsvinne helt
Jostein Skaar utelukker ikke at bonusforbudet med tiden vil forsvinne helt:

- Vi utelukker ingenting, vi. Ting endrer seg fort i luftfartsmarkedet, det har vi sett de siste årene. Og når markedsforholdene endrer seg, kan vi endre oppfatning av hvor forsvarlig det er å innføre bonusprogram. Vi har ikke satt noen tidsfrist, så nye anbefalinger kan komme i løpet av få år. Men per i dag mener Konkurransetilsynet det er forsvarlig å tillate opptjening av bonuspoeng på tre ruter hvor konkurransen allerede er robust. På disse rutene er vi ikke redde for at konkurransen vil forsvinne. På det øvrige rutenettet i Norge er imidlertid konkurransen for skjør til at vi vil gå inn for å oppheve bonusforbudet, sier Skaar til DN.no

Tilsynets konkurransefaglige anbefaling ble i dag levert til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.