DN.no har som første norske medie fått en prøvetur i elbilrevolusjonen Tesla Model S, på testbanen på fabrikkområdet i Fremont, rett sør for San Francisco.

Bilen har sensasjonelle kjøreegenskaper, fordi plasseringen av batteripakken gir et lavere tyngdepunkt. Det gjør den mer gunstig enn mange supersportsbiler. Samtidig loves en akselerasjon fra null til hundre på ned mot 4,5 sekunder, noe som er raskere enn Porsche 911. Et par brå manøvre i høy fart gjennom svinger bekrefter at Modell S ligger stødigere på veien enn konkurrentene. Lithium-ion batteripakken ligger som et tynt flatbrød helt i bunn av bilen. Det er første gang en bils drivlinje er såpass minimalisert.

Se flere bilder:

Plass. – Det flate gulvet frigjør dobbelt så mye bagasjeplass som i BMW 5-serie, sier Tesla-sjefen Elon Musk til DN.no.

– Coupéformen rommer hele sju mennesker, hvor to barn kan sitte på bakovervendte klappseter. Model S er ikke bare verdens beste elbil, men den overgår også folks forventinger til en luksusbil, hevder Musk.

Et depositum på 5000 dollar sikrer plass i køen av kjøpelystne. Skandinaver står for to tredjedeler av alle modellreservasjoner utenfor USA. 5000 biler blir levert fra juni 2012, og 20.000 skal bygges i 2013. 15 av de 180 nordmennene på venteliste har tatt turen til Tesla-fabrikken for å få se hva de har bestilt.

– Bilen blir billigst i Norge i forhold til resten av Europa, men noe dyrere enn i USA, der den skal selges til i underkant av 300.000 norske kroner, mener Esben Pedersen, sjef for Teslas skandinaviske hovedkontor I København.

Prisen forventes å havne på nivå med innstegsutgaven til BMW 5-serie .

– Men det er for tidlig å fastlå noe eksakt, sier Pedersen.

– Mulighet til å heve bilen på dårlig vei og føre gjør at Model S er som skapt for Norge. Luftfjæringen senker også bilen automatisk på motorvei for å bedre aerodynamikk og minske tap av energi.

Se flere bilder:

Design. Tesla Model S har bilindustriens i særklasse største berøringsskjerm.

– Den fyller hele midtre delen av det art deco-inspirerte instrumentpanelet og strekker seg helt ned til midtkonsollen.

– Berøringsskjermen er som en gigantisk Iphone, sier Tesla-gründer Elon Musk.

– All software kan oppdateres fortløpende. Derfor vil Model S aldri bli utdatert, mener han.

 
Teknologi. Tesla sliter med at det ennå ikke finnes enighet for en internasjonal standard for hurtiglading . Stikkord er «offboard power supply», og amerikanerne er villige til å bygge ut infrastruktur i USA med ladestasjoner for å trygge kunder. Model S kommer i tre batteripakker, hvor den minste har tre ganger kapasiteten til den kommende Nissan Leaf, industriens målestokk for tiden.

Se flere bilder:

Kvalitet. Ferskingen Tesla har mye å bevise på kvalitet, spesielt i lys av den harde konkurransen fra etablerte premiummerker som Audi, BMW, Lexus, og Mercedes. Svaret på utfordringen heter Gilbert Passin, som er Vice President Manufacturering, og som blant annet har lang erf#229 som fabrikksjef for Lexus i Nord-Amerika. Toyotas luksusmerke Lexus har i årevis ligget på toppen av amerikanske barometre for kundetilfredshet.

– Kvaliteten blir best i bransjen fordi vi hyrer de absolutt dyktigste arbeiderne fra andre fabrikker, hevder Passin.

– Vi har råd til å betale folk skikkelig, fordi vi har spart enorme investeringer ved å kjøpe billige maskiner og roboter fra bilindustrien, sier han.

Fabrikken i Fremont er en tidligere joint-venture mellom General Motors og Toyota.

– I tillegg er vi første bilfabrikk med roboter som programmeres til høy grad av multitasking. Et eksempel er lakkering. En og samme robot åpner dører og panser, lakkerer dem, og lukker dem. Det er helt nytt. Og det gjør at Model S kan selges rimelig. Ideen om multitaskingen fører også til at vi bygger en ny SUV - Modell X – på samme plattform. Den vises allerede i november, lover Passin.

– Vi har flere «Top Hats» i pipelinen.

Et økonomisk spleiselag sørger for at alt er på plass ved produksjonsstart av Model S i juni 2012. En Model S skal produseres hvert femte minutt. Ikke like hyppig som Henry Ford, men til gjengjeld like revolusjonerende.

- Den typiske norske kunden eier sin egen bedrift og har dilla på teknologi, sier Esben Pedersen i Tesla Skandinavia.

Nordmenn er så hissige på å kjøpe bilen at Tesla har bestemt at «Flagship Store» for de nordiske landene skal ligge i nettopp Oslo-området. Lokaler ved kjøpesenter nevnes som alternativ til sentrum, som var den opprinnelige planen.

– Heter det Sandvika Storsenter? spør den danske Skandinavia-sjefen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.