Genève, Sveits: Dagen før bilutstillingen offisielt åpnet, avslørte Audi en ny generasjon A3. En bil som nesten har rådd grunnen alene blant de kompakte premiumbilene.
Den eneste konkurrenten har vært BMWs 1-serie, men dette er en klasse som kommer til å vokse stort både i år, og til neste år, når alle modellene er på plass. Men nå blir ikke Audi lenger alene om kundene.
- Vi har lykkes med å innføre premiumkompaktbiler med mye teknologi med den lille A1, dette skal vi videreføre med nye A3, sier informasjonssjef i Audi, Marius Tegneby..
Han har som mål å selge 2.000 biler på et helt år, og mener det slett ikke er urealistisk etter at Audi i 2005 solgte hele 2.500 biler av den forrige generasjonen.
Skal inn i nytt segment
- Vi smiler fra øre til øre, sier Volvo-sjefen Øystein Herland.
En time tidligere på dagen avslørte Volvo sin nye, og viktige modell V40. En bil Herland håper å selge 2.500 stykker av i året. Det unike med bilen, er at den skal inn i et nytt segment der Volvo ikke har vært representert før.
Volvoen er en av de tre desidert viktigste nyhetene under årets bilutstilling. Og det unike denne gangen er at de alle kommer til å bli knallharde konkurrenter i en bilklasse som nesten er helt ny.
De kompakte premiumbilene skal kapre kunder, ikke bare fra hverandre, men også fra bilene som ikke oser samme prestisje, slik som bestselgeren Volkswagen Golf.
- Den sportsligste bilen
Mercedes’ total-makeover av sin minstemann, A-klasse, er også blant konkurrentene.
- Vi har kjempeforventinger til A-klassen. Denne modellen skal sørge for at vi går over de magiske fire prosentene markedsandel i Norge, og det er bare begynnelsen, sier Johnny Danielsen, som er direktør for Mercedes Personbiler hos den norske importøren Bertel O. Steen.
Bilen, som definitivt har endret karakter fra forgjengeren, betegnes av Mercedes-sjefen som den sportsligste bilen deres.
Danielsen er godt fornøyd med bilsalget, med en vekst på nesten 30 prosent så langt i år. Han er riktignok mer beskjeden enn Volvo-sjefen på vegne av den nye modellen; med et salgsmål på 1.500 biler på et fullt år.
- Leverer banebrytende sikkerhet
Felles for alle de tre modellene er at de kan by på utstyr som man ikke har sett på biler i denne størrelsen før, både på komfort og sikkerhet.
- Vi er stolte av at vi også på den minste modellen leverer banebrytende sikkerhet, sier Herland hos Volvo.
Herland tror mye av suksessen man forventer fra disse modellene skyldes kundenes behov for å kunne personifisere seg med bilkjøpet.
- Bilen har blitt noe mer enn et transportmiddel, den skal utstråle meg som eier, sier Herland.
Og norske bilkunder ser så langt ut til å være enige, alle de såkalte prestisjemerkene, med de tre tyske i front, har økt salget så langt i år. Til sammen innehar Audi, BMW og Mercedes en markedsandel på nesten 17 prosent i Norge. Legger vi til Volvo, blir det en fjerdedel av bilsalget. Og skal vi tro bilimportørene, er dette en trend som fortsetter.
- Vi har den beste ordreinngangen noensinne for BMW i Norge, sier administrerende direktør Vincent Salimon.
Han lanserte en ny 1-serie i fjor, noe som er en del av årsaken til at BMW har økt salget med nesten 40 prosent så langt i år. Salimon tror at det kanskje dabber av litt etter hvert, men sikter mot en rekordhøy markedsandel på 5 prosent i år.
Med så mange nye, og lekre modeller, er det ingen tvil om at konkurransen skjerpes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.