Resultatet før skatt er likevel betydelig bedre enn i fjerde kvartal året før (se tabell).

- Den brede fremgangen for Orklas industrivirksomhet reflekterer både operative forbedringer og bedrede markeder. Vi fortsetter å holde trykk på de operasjonelle forbedringene samtidig med arbeidet med strukturell utvikling, sier konsernsjef i Orkla Bjørn M. Wiggen i en kommentar.

Spår kostnadskutt og prisøkninger
Økningen i råvareprisene fortsetter, noe som vil måtte møtes med kostnadsreduksjoner og prisøkninger.

- Råvareprisene har økt gjennom hele 2010 og i den siste tiden økt raskt til rekordhøye nivåer. Usikkerheten i råvaremarkedene er derfor unormalt stor for det kommende året. Orkla Brands’ ulike selskaper følger utviklingen tett og målsetter å kompensere økningen gjennom økte priser. Svært kraftfulle og raske endringer i råvareprisene kan bety forsinkelser i å få gjennom prisøkninger i markedet, heter det i kvartalsrapporten.

Vekst i volum- og produktmiks, samt styrking av markedsandeler bidro til fremgangen i Orkla Brands. Særlig er fremgangen god for de større virksomhetene i Norden.

- Orkla Brands hadde i fjerde kvartal driftsinntekter på 6.980 millioner kroner, mot 6.324 millioner i samme kvartal året før. Underliggende omsetningsvekst var på tre prosent, primært relatert til volum og bedret miks. Med unntak av Orkla Foods Nordic, som var preget av reduserte inntekter for Bakers, hadde de øvrige forretningsenhetene god omsetningsvekst i kvartalet, heter det i kvartalsrapporten.

Orkla jobber nå med å selge Bakers.

- Konsentrerer virksomheten
Orklas investeringsportefølje hadde en avkastning på 31,8 prosent i 2010. Porteføljens markedsverdi ved utgangen av kvartalet var 11.661 millioner kroner. Til sammenligning steg Morgan Stanley Nordic Index 25,4 prosent og Oslo Børs Hovedindeks 18,3 prosent i samme periode.

- Orkla skal fortsette å skape langsiktige verdier gjennom utvikling av en portefølje av selskaper og investeringer. Samspillet mellom selskapets solide finansielle og industrielle kompetanse og erf#229 vil fortsatt være kjernen i Orklas forretningsmodell. Orkla skal aktivt utvikle og støtte de ulike enhetene i konsernet. Da kan ikke porteføljen være for bred, noe som er bakgrunnen for at vi konsentrerer virksomheten, og reallokerer ressurser og kapital inn mot de virksomhetene der Orkla har størst forutsetninger for å lykkes. Grunnlaget for vekst i selskapet skal dannes gjennom et kontinuerlig fokus på god drift i alle ledd av verdikjeden, sier Wiggen.

I tråd med Orklas utbyttestrategi foreslår styret et ordinært utbytte på 2,50 per aksje for 2010. Utbytteøkningen er i tråd med Orklas mål om å levere et stabilt, økende utbytte til aksjonærene over tid.





Les også: Her er mannen bak Elkem-salget

Tar Orkla inn i varmen igjen

Hagen har nye ideer for Orkla

- Orkla, det er Stein Erik Hagen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.