Selskaper i delingsøkonomien forsøker nå å gjøre felles front i møte med politikerne.
En egen forening for delingsøkonomiselskaper, Norwegian Association for Sharing Economy (NASE), forsøker nå å bli en enhetlig stemme for de nye selskapene.
– Vi er en representant for delingsøkoniomiselskapene. Det betyr lobbyvirksomhet og interessepolitikk i alle varianter, sier styreleder Jørn Lein-Mathisen i NASE.
Lein-Mathisen har tidligere vært politisk rådgiver for Høyre og grunnlegger av gründerfelleskapet Oslo International Hub.
Blant selskapene som nylig er blitt invitert med inn i NASE er internasjonale selskaper som Uber, Aribnb og Foodra og norske selskaper som Nabobil, Gelato Group, Lotel, Nabobåt og Leieting.
DNs Delingsøkonomikonferanse arrangeres i dag. Følg DNGründer på Facebook og Twitter for oppdateringer og nyheter.
– Man ønsker å stå sammen, så man ikke blir angrepet fra alle kanter én og én
Ifølge salgs og kommunikasjonsansvarlig Martin Rød (28) i Eventum forsøker man også danne en felles strategisk front.
Eventum fungere som et Airbnb hvor man istedet for overnattingsplass tilbyr brukerne møte- og selskapslokaler, og stiller seg allerede bak NASE.
– At fremtiden skal bli konfliktfri, er mye å håpe på. Det er også derfor man ønsker å stå sammen, så man ikke blir angrepet fra alle kanter én og én, sier Rød.
– Ingen taler delingsøkonomiens sak alene. Abelia er nær, men snakker også mange andres saker. Vi skal kun snakke delingsøkonomien sak, sier Lein-Mathisen.
– Hvorfor skal jeg mene noe om alt mulig?
Daglig leder Even Heggernes (32) i Nabobil er mer avventende enn gründerne i Eventum. Han mener delingsøkonomibegrepet rommer så mange forskjellige interesser og konsepter at det ikke er gitt at de alle skal engasjere seg i samtlige politiske spørsmål delingsøkonomien bringer på banen.
For eksempel er det stor forskjell på selskaper som formidler arbeidskraft og de som kun formidler driller, biler og husrom, ifølge Heggernes.
– I den første kategorien er det et arbeidsgiverspørsmål som vi ikke trenger å engasjere oss i, sier Heggernes.
Det er ikke nødvendigvis slik at et selskap som formidler utleie av biler skal engasjere seg i spørsmålet om hvorvidt Uber er pirattaxivirksomhet, ifølge Heggernes.
– Hvorfor skal jeg mene noe om alt mulig, spør han retorisk.
– Du nærer en viss skepsis til det å starte en ren interesseorganisasjon for delingsøkonomiselskaper?
– Jeg er helt likegyldig til det. Jeg er hverken spesielt skeptisk eller tror det er en god ide. Jeg ser ingen kjempeoppside med å gjøre det så lenge vi blir hørt som selskap, noe jeg føler vi blir i dag.
Ubers norgessjef tror på å klare seg selv
–Vi har tro på egen produkt og modell og at vi blir hørt alene. Vi er et globalt selskap som har gjort dette i over 488 byer. I 70 jurisdiksjoner er det nå laget nye reguleringer for transport, sier norgessjef Carl Endresen (35) i Uber.
– Dere søker ikke aktivt strategiske samarbeid?
– Vi har ikke gjort det, nei. Både vi og del av selskapene i delingsøkonomien er med i Abelia, som har vært en god arena for å samle selskaper, sier Endresen.
Kun for de kommersielle
Den nye organisasjonen har heller ikke rom for de som driver ideell virksomhet innen delingsøkonomien.
– Vi skal ikke bytte brukte gummistøvler. Det er helt klart kommersielt. Det finnes minst tre ulike definisjoner av delingsøkonomi. Bytteøkonomien er noe annet, som jeg ser det, sier Lein-Mathisen.
Les også: Over 60 Uber-sjåfører avskiltet i Norge
NHH-professor: Tre argumenter for at delingsøkonomien er et gode(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.