I hele januar fikk kontaktsenteret 34.582 telefoner, et snitt på 1.572 samtaler hver dag, skriver Klassekampen.
I uken etter den første utbetalingen med det nye regelverket for uførebetaling var det 15.841 personer som henvendte seg med uførespørsmål. Dette er hele 45 prosent flere telefoner sammenlignet med en utbetalingsuke ifjor høst, skriver avisen.
Ifølge Nav bruker de i snitt 5 minutter og 54 sekunder på hver samtale, noe som betyr at etaten brukte 3.400 arbeidstimer på å besvare telefonhenvendelser fra uføre i årets første måned.
Utregninger gjort for Skatteetaten viser at 14.000 uføre får en inntektsreduksjon på mer enn 6.000 kroner i det nye systemet.
Den nye uføreordningen ble innført 1. januar i år. Ordningen rammer 300.000 personer og innebærer blant annet at de får en uføretrygd som skal skattes som inntekt. Det betyr skatteøkning. Reformen betyr også at særfradrag faller bort. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.