Fredag formiddag kom den lenge etterspurte kvalitetssikringsrappporten om Navs ikt-modernisering. Den anbefaler, slik DN skrev fredag en kraftig nedskalering av det politisk viktige prosjektet med å digitalisere Navs kontakt med innbyggerne.  

- Jeg vil understreke at moderniseringen av Nav går videre fremover, sier Robert Eriksson, etter at han har mottatt rapporten.

Han poengterer at behovet for modernisering har ikke endret seg i etaten som han omtaler som sitt viktigste politiske prosjekt.

- Rapporten er ikke regjeringens konklusjon. Nå skal vi lese den skikkelig og deretter legge frem en sak for Stortinget, sier han.

Overrasket

Fredag gikk Nav-sjef Joakim Lystad av etter Erikssons ønske. Som DN skrev var den da ikke publiserte Metier-rapporten en sentral grunn til at han måtte gå av.

Og Eriksson legger ikke skjul på at den sterkt kritiske rapporten vekker reaksjoner. Rapporten er en vurdering av realismen i Navs egen plan for de neste årene med modernisering. I 2013 strandet det første moderniseringsprosjektet. Kriseløsningen for å rekke innføringen av uførereformen ble en enklere teknisk løsning og at arbeid for 400 millioner kroner ble tatt ut av planen. Eriksson hadde ventet at denne erfaringen hadde fått større betydning.  

- Det jeg er overrasket over er at de ikke har lært mer av prosjekt 1. Nettopp i den forstand at man ikke der har hatt god gjennomføringskraft og ikke har planlagt nok i forhold til det man burde gjort, sier Eriksson, og minner om at han før høringen den 2. februar ble forsikret av Nav-ledelsen om at ting var på skinner.

- Jeg var trygget på at neste prosjekt var planlagt bedre, at hastigheten var skrudd opp og at prosjektet sto på tryggere grunn, sier han.

Kurs mot fjellveggen

Han bruker et bilde på situasjonen slik han oppfatter den.

- Hvis vi tenker oss en mann som kjører på veien om høsten. Det er svingete og glatt, og han har sommerdekk. Han har to valg, enten skru ned farten eller kjøre i fartsgresen og risikere å havne i fjellveggen og ikke komme frem.

- Om man skulle fulgt direktoratets anbefaling så ville sannsynligheten være stor for å havne i fjellveggen slik som prosjekt 1 gjorde, sier Eriksson, og kommer med en direkte oppfordring til den som måtte bli ny Nav-sjef.

- Jeg ønsker en ansvarlig sjåfør som legger opp til at bilen holder seg på veien og at han selv og passasjerene kommer trygt frem, sier Eriksson.

Men er en minimumsløsning for digitalisering, slik Metier anbefaler, godt nok for deg?

- Det er noe av det vi må vurdere fremover. Jeg har ikke bestemt hvilken konklusjon jeg skal ha på dette, sier han, og vil ikke kommentere i hvilken grad denne endelige Metier-rapporten skiller seg fra den foreløpige som han hadde lest før påske.

Ingunn Midttun Godal, utviklingsdirektør i NAV, svarer slik på kritikken fra Eriksson:

- Vi erkjenner at vi har gjort noen smertefulle erfaringer. Etter re-planleggingen høsten 2013 har Prosjekt 1 levert uførereformen og flere løsninger for digital dialog med brukerne i henhold til revidert plan, sier hun.

Godal sier hun har forståelse for ønsket om å redusere risiko.  

- Det viktigste for oss er at moderniseringen fortsetter. I slutten av juni planlegger vi å levere en forbedret løsning for foreldrepenger og elektronisk søknad for arbeidsavklaringspenger. Når det gjelder prosjekt 2 og 3 vil vi tilpasse våre planer til de rammer som Arbeids- og sosialdepartementet gir, sier utviklingsdirektør Ingunn M. Godal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.