Navs ambisiøse ikt-moderniseringsprogram ble stoppet etter ett år, og 723 millioner i påløpte kostnader. Internrevisjonen i Nav fastslår som DN skriver fredag at opptil 340 millioner kroner anses som tapt.

I dag er det høring om Navs utfordringer i Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomite. Utgangspunktet er Riksrevisjonens siste og kritiske rapport.

- Det største problemet i Nav er Ikt-systemene. Det er det avgjørende springende punkt for hele Navs virke, sier Stein-Arne Hammersland, leder i Akademikerne i Nav.

- Vi er på brevsgironivå, og det er et stadie de aller fleste av oss har forlatt, sier han, og bruker skanningen av papirskjemaer som eksempel.

DN skrev i oktober at arbeidsminister Robert Eriksson ga Nav instruks om å skanne sykemeldingsblanketter raskere.

Må på plass

Også flere av de andre tillitsvalgte i høring på Stortinget fredag, forteller at de var bekymret for ikt-moderniseringen.

- Vi ønsker at Ikt-utviklingen skal forseres, sier Hammersland.

- Det er arbeidsverktøyet vårt. Det må på plass, sier Perly Paulsen, leder i Unio Nav.

Medlem i Stortingets kontrollkomité, stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp), forstår ikke at det kunne gå tapt så mye penger hvis så mange så at det gikk i feil retning.

- Hvordan kunne dere som ansatterepresentanter sitte å se på det så lenge, når Ikt-avdeligen i Nav drar 1,3 milliarder av Navs budsjett?

Hvordan kunne dere sitte å se på at det gikk så gæli? Tar dere selvkritikk? spør han.

- Vi var i den situasjon at vår kompetanse ikke var så god på dette området. Vi la nok til grunn finansdepartementets risikoanalyser i for stor grad, sier Hammersland.

De ansatte fikk forelagt risikoanalyser som viste at moderniseringsprosjektet var på stell, forklarer de.

Høring hele dagen

Senere fredag skal blant andre Navs ledelse og arbeidsminister Robert Eriksson i ilden.

I innkallingsbrevet står det at høringen vil omhandle:

- Hva gjøres for å få på plass en fullverdig moderne og integrert ikt-løsning arbeids- og velferdsetaten? Hva er tidsperspektivet nå og hvordan er realismen i prosjektet? Hva skal til for å lykkes med ikt-utviklingen i Nav?

- Hva gjøres for å rette opp de svakheter og manger som Riksrevisjonen har påpekt vedrørende kvalitetsarbeidet i ytelsessektoren? Hvordan er tidsplanen for arbeidet?

- Hva gjøres for å sikre korrekt fastsettelse og innkrving av trygdeavgift for arbeidstagere i utlandet?

-Hvordan sikre at det blir enklere for brukerne å forholde seg til Nav?

 

Les også:

Krever svar på hvor 700 Nav-millioner har blitt av

Nav hardt ut mot Hornes pappaperm dnPlus

Krevde mindre detaljstyring dnPlus

Gir Nav detalj-instruks dnPlus

Krasjmøte i døren  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.