Tirsdag skrev DN at Navs ikt-modernisering risikerer å bli 1,2 milliarder kroner dyrere enn først planlagt. I 2010 ble rammene for en modernisering av Nav lagt frem for Stortinget. De ble da estimert til 3,3 milliarder kroner. Nå er delprosjekt 1, digitalisdering av uførepensjonen, gjennomført. Delprosjekt 2 og 3 er under planlegging.
Nav har tidligere fortalt DN at de håper å få digitalisert foreldrepenger og sykepenger i neste fase, men at dette må godkjennes av departementet.
I dag skal Nav levere reviderte og overordnede planer og konsepter for det videre moderniseringsløpet i Nav til arbeids- og sosialdepartementet.
I et internt møte mandag i Nav ble det ifølge DNs kilder varslet en mulig milliardsprekk i de neste fasene av prosjektet. Det innebærer i tilfelle at moderniseringen av Nav kan bli betydelig dyrere enn Stortinget ga klarsignal for 2010.
- Kjenner ikke igjen summen
Navs utviklingsdirektør Ingunn Midttun Godal sier i en epost via informasjonsavdelingen i Nav at det endelige estimatet ikke er ventet å være klart før i april.
- Det endelige estimatet for kostnader for prosjekt 2 blir klart når forprosjektet for prosjekt 2 er gjennomført. Det skal etter planen være klart i april 2015. For øvrig kjenner ikke Nav igjen summen 1,2 milliarder, som har vært omtalt, skriver hun.
Hvilke deler av prosjektet koster mer enn man trodde i 2010?
- Hva som blir rammene for og innhold i prosjekt 2, er det for tidlig å si noe om. Mål og retning for moderniseringsarbeid av IKT i Nav ligger fast.
- Kan man peke på årsaker til endringene i estimater?
- Det sier seg selv at det har skjedd mye på IKT-området siden 2010. Brukerne har endrede forventninger til selvbetjening og digitale løsninger, Norges befolkning vokser og sammensetningen i befolkningen endres. Politikerne har også ønske om endret politikk på arbeids- og velferdsområdet. I tillegg er det nødvendig å revidere planene basert på det vi selv har erfart og levert til nå.
- Har det blitt dyrere fordi man har delt opp i flere enkeltstående prosjekter som i sum vil ta lenger tid enn man først så for seg?
- Det er for tidlig å si hva kostnadene blir. Det har vært nødvendig og fornuftig å dele opp i flere prosjekter, bl.a. for å sikre akseptabel gjennomføringsrisiko. Oppdeling i flere prosjekter er også i tråd med anbefaling fra ekstern kvalitetssikrer.
Skal sjekkes
Det er arbeids- og sosialdepartementet som mottar planene for videre modernisering i dag. De forklarer at dokumentene sendes videre til en ekstern kvalitetssikrer ganske umiddelbart.
- I KS2 for programmet og Prosjekt 1 ble det lagt inn en såkalt programport (KSP) som har til formål å gjennomføre en analyse og vurdering av grunnlaget for å videreføre programmet innenfor det valgte konseptet. Det er denne analysen som nå skal gjennomgå ekstern kvalitetssikring før det besluttes om det er grunnlag for å gjennomføre et forprosjekt for Prosjekt 2 med etterfølgende kvalitetssikring (KS2), skriver departementet i en epost.
Hvis planene blir godkjent av kvalitetssikrerne er tiden kommet for godkjenning i Stortinget. Hvis det er enig i departementets innstilling blir det bevilget midler i statsbudsjettet for 2016, som legges frem i oktober neste år. Da kan selve utviklingsarbeidet begynne i januar 2016.
DN skriver onsdag at kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget er så lite fornøyd med svarene de får fra Nav at de har tatt ut alt som har med Nav å gjøre fra behandlingen av Riksrevisjonens årliger rapport, "Dokument 1".
Les mer: Utsetter behandlingen av Nav (krever innlogging)
Les mer om problemene i Nav:
Nav-sjefen sendt på lederkurs (krever innlogging)
Kontrollkomiteen krever å få se Navs kontrakter
Nav gir egen konsulentbruk stryk (krever innlogging)
Nav-konsulenter i årevis (krever innlogging)
Ble advart om høy risiko (krever innlogging)
- Hvordan kunne dere sitte å se på at det gikk så gæli
Må inn på teppet (krever innlogging)
Krever svar på hvor 700 Nav-millioner har blitt av - Hvordan kunne dere sitte å se på at det gikk så gæli
Nav hardt ut mot Hornes pappaperm (krever innlogging)
Krevde mindre detaljstyring (krever innlogging)
Gir Nav detalj-instruks (krever innlogging)
- Jeg forventer at Nav leverer
- Nav ligger langt etter planen (krever innlogging)
Halvparten av de it-ansatte i Nav er innleid
- Uforholdsmessig mye administrasjon for små oppgaver
Sier hun ble beskyldt for å tie om 800 mill.
«Umenneskelig press» (krever innlogging)
- Utsatt for et umenneskelig press
Kaller Nav-sjefen inn på teppet
- Det holder ikke bare å si ifra når det går skikkelig galt (krever innlogging)
Viktigere enn bråk fra Brekk (krever innlogging)
– Sløsing av offentlige midler (krever innlogging)
Betaler for tjeneste som ikke brukes (krever innlogging)
Kritiserer McKinsey-bruk i Nav
Politikken stanger i NavRegjeringsløfte må stå i Nav-kø
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.