Siden mai i fjor til mai i år har det kommet inn over 4.500 serviceklager til Nav. Det er for mange, mener fungerende arbeids- og velferdsdirektør Kjersti Monland.

– Jeg er tilfreds med at vi er blitt bedre til å følge opp serviceklagene, men det er fremdeles for mange som er misfornøyd med servicen fra Nav, sier Monland.

Forbedringspotensial

Tallene viser at det fra 1. mai i fjor til 1. mai i år ble registrert 5.624 serviceklager til etaten. Av disse er 5.292 saker ferdigbehandlet, inkludert 711 saker som ikke er vurdert å være en serviceklage.

45 prosent av brukerne som har fått sin serviceklage behandlet i Nav, er misfornøyd når det gjelder veiledning, informasjon og oppfølging.

– I disse sakene står det ofte i tilbakemeldingsskjemaet fra den påklagede enheten at oppfølgingen ikke er godt nok tilpasset brukerens behov. Her har vi et forbedringspotensial, sier Monland.

MARKEDET NÅ:Noen prøver å innbille markedet  at Hellas ikke betyr noen ting, men det er selvsagt bare tullball

Tid

30 prosent klager på saksbehandlingstid og svartid, mens 18 prosent ikke er fornøyd med Nav-ansattes oppførsel. Den minst oppgitte årsaken er tilgjengelighet, som utgjør 7 prosent av klagene.

Av de 4.581 behandlede serviceklagene, dreide de fleste seg om korttidsytelser til livsopphold. Rundt 27 prosent angår arbeidsavklaringspenger, 14 prosent handler om sykepenger og 11 prosent er relatert til dagpenger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Hellas tynger nok en dag rente- og valutamarkedet

VG: Støre bytter om på AP-topper

Økonom: Denne gruppen merker oljesmellen mest

Se DNTV: - Ikke farlig å gå arbeidsledig

- Ikke farlig å gå arbeidsledig
Hodejegernes beste råd til hva du bør gjøre - og ikke gjøre -når du er på jobbjakt.
04:13
Publisert: