Etter tre års planlegging ble Navs gigantiske moderniseringsprosjekt stanset etter bare kun tre måneders drift.
Under høringen i Stortingets kontroll og konstitusjonskomité mandag ville politikerne høre konsulentselskapenes forklaring på hvorfor det gikk galt.
- Nav hadde ikke den rette planen, sier Jan Erik Huun, direktør for arbeids og velferdsområdet i Accenture.
Han mener også at moderniseringsprogrammet ikke lyktes fordi man valgte feil modell for gjennomføring av prosjektet, og at Nav ikke utnyttet ikt-markedet på beste måte.
- Jeg deler også Nav-sjefens betraktning av at de gapte over for mye, sier Hunn.
Les også: Nå må Nav svare
Da moderniseringsprogrammet ble lagt om sommeren 2013 var det brukt i overkant av 700 millioner kroner, og mellom 110 og 170 millioner kroner av disse var gått tapt. I tillegg er det en risiko for at like mye kan være tapt, men det blir først klart når man landet planleggingen av fase to og tre av moderniseringsprogrammet og ser hvor mye av fase 1 som kan bli brukt videre.
Essensielt å vite hvor man er og hvor man skal
McKinsey ble leid inn av Nav først et halvt år etter at moderniseringsprogrammet var stanset, og direktør Ole Jørgen Vetvik er nøye med å understreke at McKinsey dermed ikke har grunnlag til å vurdere hvorfor moderniseringsprogrammet ikke lyktes slik det opprinnelig var planlagt.
Mc Kinsey har likevel en del generelle betraktninger, blant annet basert på forskning i samarbeid med Oxford.
- Det aller viktigste er at man har klart for seg hva man søker å oppnå med den ikt-utviklingen som skal gjennomføres, sier direktør for McKinsey og Company Norge, Ole Jørgen Vetvik.
Ifølge Vetvik er dette svært viktig for å lykkes:
- Det må være helt tydelig hvilken virksomhetsutfordring man søker å løse, eller hvilken gevinst man søker å realisere.
- Det er ekstremt viktig at man ikke begynner å programmere , eller iverksette dyrt utviklingsarbeid før man har det helt klart for seg hva det er man skal løse.
- Man må forstå hvilke prosesser man ønsker å forbedre i virksomheten, altså hvor man er og hvor man skal.
- Det må være helt tydelig hvordan ikt-systemene understøtter at disse systemene blir bedre.
- Man må ikke iverksette ikt-arbeid før man skjønner hvordan de tekniske tingene man utvikler faktisk sørger for at virksomheten blir bedre.
- Hvis man ikke kan se hvordan ikt-systemene veldig klart og tydelig fører til at virksomheten blir bedre, ja, da må man for guds skyld ikke sette i gang, sier Vetvik.
Etter tre måneders drift ble det altså klart at planleggingen som var gjennomført de siste tre årene ikke var god nok, og prosjektet ble stanset.
Les alle sakene DN har skrevet om Nav de siste månedene:
Nå må Accenture svare for Stortinget
Nav-direktøren må forklare seg på nytt
Landets mest eksklusive «navere»
Hvordan unngå it-skandalene (debattinnlegg)
Tre milliarder til ett selskap
Søkte rådgiver uten egeninteresse
Åpner for å granske bruk av konsulenter
Nav: For tidlig å si hva kostnadene blir
Varsler milliardsmell for it-satsing
Hvorfor går det galt? (debattinnlegg)
Kontrollkomiteen krever å få se Navs kontrakter
Nav gir egen konsulentbruk stryk
- Sløsing med offentlige midler
Nav på teppet (krever innlogging)
Ble advart om høy risiko (krever innlogging)
Kan ha tapt 340 mill. på it-bom (krever innlogging)
Avgått direktør slipper å svare
- Hvordan kunne dere sitte å se på at det gikk så gæli
Må inn på teppet (krever innlogging)
Krever svar på hvor 700 Nav-millioner har blitt av
Nav hardt ut mot Hornes pappaperm
Krevde mindre detaljstyring (krever innlogging)
– Setter ledelsen litt sjakkmatt
Gir Nav detalj-instruks (krever innlogging)
Krasjmøte i døren (kommentar)
- Jeg forventer at Nav leverer
- Nav ligger langt etter planen (krever innlogging)
Leide konsulenter for 1,1 milliarder
Halvparten av de it-ansatte i Nav er innleid
- Uforholdsmessig mye administrasjon for små oppgaver
Varsler Nav-«rystelser» (krever innlogging)
Sier hun ble beskyldt for å tie om 800 mill.
«Umenneskelig press» (krever innlogging)
- Utsatt for et umenneskelig press
Kaller Nav-sjefen inn på teppet
- Det holder ikke bare å si ifra når det går skikkelig galt
Betaler for tjeneste som ikke brukes (krever innlogging)
Kritiserer McKinsey-bruk i Nav
Mister nattesøvnen av Navs it-løsninger
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.