Detaljhandelsbedriftene melder om en nedgang i omsetningen utenom kjøretøy på 0,7 prosent fra august til september, viser sesongjustert statistikk som Statistisk sentralbyrå la frem mandag.

På årsbasis var detaljomsetningen opp 2,5 prosent i september.

«Salget på bensinstasjoner, salg av møbler, elektriske varer og klær bidro særlig til omsetningsnedgangen. Etter en sterk utvikling i august holdt kjøpet av dagligvarer seg stabilt fra august til september. Dagligvarer står for vel 36 prosent av omsetningen i detaljhandelen», opplyser SSB i en melding mandag.

Uten justering for sesongvariasjoner og målt i volum, omsatte detaljhandelsbedriftene for 2,6 prosent mer fra juli til og med september 2011, sammenlignet med samme periode i fjor.

«Dagligvarehandelen bidro særlig til å trekke salgsvolumet opp, men også møbler, elektriske varer, sportsutstyr, klær og sko bidro til veksten. På bensinstasjonene gikk derimot omsetningsvolumet ned med 1,6 prosent i samme periode», skriver SSB.

Ingen kjøpefest
«Skuffende svake detaljomsetningstall», skriver sjeføkonom Øystein Dørum i overskiften i en oppdatering fra DnB Nor Markets mandag.

- Tallene svinger mye fra måned til måned, og de tilfeldige utslagene er store. Tendensen er viktigere, skriver Døum i oppdateringen.

Ifølge sjeføkonomen falt varekonsumet med 1,0 prosent målt i sesongjustert, årlig rate fra andre til tredje kvartal, mens veksten fra tredje kvartal fijor var på «beskjedne» to prosent.

Forbruket utgjør et sted mellom 50 og 60 prosent av veksten i norsk fastlandsøkonomi.

- Selv om norsk økonomi for tiden vokser rundt trend, og sysselsettingen legger på seg et par tusen i måneden, er husholdningene tilbakeholdne, og «kjøpefesten» synes å utebli, skriver Dørum.

Han viser til at fredagens tall fra Forbrukermeteret samtidig indikerer at fremtidstroen nå er på vei ned.

- Isolert sett taler dette for at vi neppe får noe løft i konsumet den nærmeste tiden. I siste Pengepolitiske rapport jekket Norges Bank ned sitt konsumanslag for 2011 fra 3,5 prosent til 2,75 prosent. Dette er fortsatt innen rekkevidde, men mye sterkere enn dette blir det neppe. Og skal Norges Banks anslag på 4,5 prosents forbruksvekst neste år innfris, må husholdningene få mer fart på konsumet enn de har maktet så langt, skriver Dørum.

Nedgang i konsumet
Statistikken for husholdningenes varekonsum bekrefter bildet som blir beskrevet av detaljhandelsbedriftene. Ifølge SSBs Sesongjusterte varekonsum falt konsumet med 0,5 prosent fra august til september, etter en klar oppgang måneden før.

Konsumgruppen andre varer gikk ned med 0,7 prosent, opplyser SSB. Kjøp av klær og sko bidro særlig til nedgangen i denne gruppen. Kjøp av elektrisitet og brensel gikk ned med 1,9 prosent.

Etter sterk vekst i august var kjøp av mat, drikkevarer og tobakk tilnærmet uendret i september. Kjøp av transportmidler, drivstoff og reservedeler viser også tilnærmet ingen endring fra foregående måned.

Uten justering for sesongvariasjoner var husholdningenes totale varekonsum 2,6 prosent høyere i september 2011 enn i september 2010.

Les også om utviklingen i august: Overraskende shoppe-hopp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.