For å få tilgang til nettutgavene må leserne tegne digitale abonnementer.

En undersøkelse fra American Press Institute viser at 77 av 98 amerikanske aviser med et opplag på over 50.000, har innført såkalte betalingsmurer.

Det er en stor endring fra 2010 da kun seks aviser hadde innført dette.

Modellene varierer fra avis til avis. 62 aviser har et system som gjør at et visst antall artikler kan leses gratis, mens resten krever abonnement.

Tolv aviser lar en type innhold være gratis, mens andre typer innhold krever betaling. Kun tre aviser har innført betalingsmur for nesten alt innhold.

I rapporten framgår det at det ennå ikke er klart hvorvidt betalingsmurene vil gi avisene inntekter som vil kompensere for de inntektene som har gått tapt som følge av færre annonser og færre lesere av de trykte utgavene.

– Den potensielle inntekten som skapes som følge av digitale abonnementer, er på sitt beste fortsatt lite oppmuntrende, heter det i rapporten. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.