Da Forbrukerombudet bestilte varer fra ti tilfeldig valgte nettbutikker og brukte angreretten, fulgte bare ni av butikkene reglene i angrerettloven.

– Resultatet viser at mange butikker ikke har tatt inn over seg hvilke krav loven stiller. I tillegg til god informasjon om angreretten, skal butikkene ikke sette hindringer i veien som kan gjøre det dyrere eller vanskeligere å angre, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Blant butikkene som ikke fulgte loven, var det flere som ikke sendte ut angreskjema med varene. Andre sendte ut et utdatert angreskjema. To butikker stilte krav til hvordan kundene skulle melde fra om at de ville angre på kjøpet.

– Forbrukerne kan selv velge hvordan de ønsker å returnere en vare. Butikkene kan ikke pålegge dem å returnere varen på en bestemt måte, sier Nergård. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Bøndene vil ha igjen for bortfall av eksportstøtte

Sverige knuser oss på musikkinntekter

Nå snur dollarkursen

Se DNTV: Søstrene Fredriksen på julelunsj

Søstrene Fredriksen på julelunsj
Døtrene Kathrine og Cecilie hastet forbi fremmøtt presse, da de ankom farens tradisjonsrike julejunsj på Theatercaféen i Oslo.
00:26
Publisert: