Nyutviklede markedsplasser er høstens store trend innen netthandel. Elektronikkrivalene Elkjøp og Komplett jobber nå på spreng for å få opp en teknisk plattform for en markedsplass der også eksterne leverandører tas inn i nettbutikken.
Elektronikkbransjen er et modent marked på ehandel, og for å opprettholde veksten forsøker nå de to store å få andre varegrupper om bord.
Elkjøp-sjef Jaan Ivar Semlitsch kan nå bekrefte at det er oppnådd enighet med 10-20 samarbeidspartnere.
- Lanseringen blir i januar. Vi kunne kjørt på i desember, men vi velger å vente til etter julehandelen, sier Semlitsch.
Elkjøp har tidligere signalisert at det ikke er aktuelt å slippe til andre elektronikkaktører. Målet er å komme opp i 1,6 milliarder i omsetning allerede første år.
Les også: Kappløp om å bli nordisk Amazon
Vokser raskere
Under DNBs retail-konferanse tirsdag, holdt Komplett og Elkjøp hver sine presentasjoner.
- Det var veldig interessant å høre på Komplett, humret Semlitsch da han fikk ordet.
Komplett har signalisert et mål om en million produkter på markedsplassen når det åpnes for samarbeidspartnere.
- Vi må åpne for andre. Hvis vi ikke tør det, er vi ikke gode nok. Det blir sikkert noen diskusjoner og det vil gjøre vondt, sier Kompletts finansdirektør Live Haukvik Aker.
Med sine 7 milliarder kroner i omsetning, er Komplett en lillebror mot Elkjøps 33 milliarder.
Den årlige veksten til markedsplassene blir anslått til å være rundt 25-30 prosent.
- Her må vi være med og investere. Nå har vi mulighet til å bruke kompetansen vår og forståelsen vi har om kundene, sier Kompletts finansdirektør.
Markedsplassene er provisjonsbasert. Hos Komplett blir samarbeidspartnerne belastet for en fast grunnpris og en omsetningsbasert del.
Fordelen med markedsplassen er at tilbyderen slipper å holde eget varelager.
- Driverne eier ikke en eneste vare selv, sier Live Haukvik Aker.
Boksematch
Elkjøp har ikke lagt skjul på at det gjelder å komme konkurrentene i forkjøpet i etableringen av markedsplassen.
- Alle vil ta markedslederen, sier Elkjøp-sjef Semlitsch.
Han sier Elkjøp merker konkurransen både fra nisjeaktører og voksende markedsplasser.
- Dette er den mest intense bransjen innen retail. Det er en boksematch.
Følg markedene med DN Investor
Hør Finansredaksjonen denne uken: Delingsøkonomi er mer enn sosial dumping. Og derfor strider drosjemarkedet mot alt vi har lært på skolen.
Vi vil høre fra deg! Hva synes du om Finansredaksjonen? Gi oss gjerne tilbakemelding her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.