- Vi er tre festlige mødre som ønsker å gjøre hverdagen enklere for andre hektiske småbarnsforeldre, sier Nina Wang Gaarder.
I april startet hun opp nettsiden Festlige Ting, som selger ferdige barnebursdagspakker levert på døren, sammen med Milena Vormedal Bech og Anne Hauge Stensland. De tilbyr basispakker med det man trenger til borddekking til selskapet, med forskjellige temaer – alt fra Frost-tema til pirat- og prinsessebursdag.
De samarbeider også med kolonialen.no, Cakeiteasy.no og byhancock.no om leveranse av mat og kaker. Konseptet er at man skal kunne få alt man trenger til bursdagen - på ett sted.
Idéen kom etter at Stensland selv hadde hatt dåpsfest for sin egen sønn og diskuterte med venninnen Gaarder hvordan slike fester kunne vært gjort enklere. De bestemte seg for å ta saken i egne hender og fikk med Vormedal Bech på laget.
Netthandel vokser
Statistikk hentet fra Virke e-Handel og Posten Norge viser at netthandelen økte nesten fem ganger så mye som øvrig detaljhandel i 2014 i Norge. Mer enn syv av ti norske forbrukerkroner på nett går til norske nettbutikker.
Litt i overkant av 500 millioner kroner går til barneutstyr og leker (inkludert brettspill) i året. Da er ikke klær regnet med. Det utgjør rundt to prosent av netthandelen til norske forbrukere, ifølge Virkes E-handelrapport fra 2015.
Førsteamanuensis på BI og forsker på netthandel, Peder Inge Furseth, sier den økte netthandelen har ført til en stor økning i antall aktører på markedet, både gründere som starter egne nettsider, men også etablerte virksomheter som har startet opp på nett.
- Folk handler for mindre summer fra utenlandske sider for å unngå toll, så de norske nettsidene sitter med noen gode kort på hånda for å lykkes, sier han og fortsetter:
- Det forutsetter at de klarer å treffe et behov som kundene virkelig har – de må løse et hverdagsproblem for kunden. Enkeltstående butikker må også fremstå troverdig og serviceinnstilt, sier han.
- Sjekk markedet
Hans inntrykk er at flere som åpner nettbutikker med fordel kunne gjort bedre undersøkelser av markedet de går inn i.
- Mitt inntrykk er at mange nettbutikkgründere baserer seg på trenden med den sterke veksten innen netthandel, som er bred og gjelder mange bransjer, og satser i lys av dette, sier han.
Det finnes flere nettbutikker med salg av festprodukter på nett. En annen gründer som har spesialisert seg spesifikt på salg av barnebursdag- og babyshowerprodukter er Lene Vindenes, med nettbutikken Lemojo.
Hun startet opp i 2015, fordi hun på det tidspunktet ble arbeidsledig og ville starte noe eget. Hun har selv fire barn og var lei av å gå fra butikk til butikk for å finne det hun trengte til barnas selskaper. Etter ett år kunne hun ønske driften gikk bedre.
- Det burde gått bedre etter ett år i drift, men vi har gått på noen smeller og ser en god utvikling nå. Jeg tror folk vil handle mer og mer på nett i fremtiden og at jeg kan leve av dette framover, sier hun.
Hjelp fra kjente bloggere
Festlige ting har siden lanseringen i april solgt over forventning med salg hver dag, godt hjulpet av sin egen Instagram-konto og profilering på bloggene til kjente navn som stylist Line Langmo og artist Tone Damli. Datteren til Tone Damli, datteren Billie, er også modell for selskapets bursdagshatter på nettsiden.
- Det er en god venninne som stiller opp. Vi har ikke betalt for eksponering, men har vært så heldige at folk har kontaktet oss, sier Gaarder.
Eierskapet i selskapet er fordelt likt på de tre ansatte og de har gått inn med 450 000 i egenkapital, i tillegg til 550 000 i banklån. Totalt har de altså investert én million i selskapet, en relativt stor sum for en nettbutikk i oppstartfasen. Grunnen til det er at de har satset på flere egenproduserte varer.
- Vi så raskt at det var mest lønnsomt å produsere våre egne ting, fremfor å kjøpe inn alt fra forskjellige leverandører. Vi har derfor designet to ulike serviser og fått dem produsert i østen. På sikt har vi et ønske om å kun selge egenproduserte varer, sier Vormedal Bech.
I tillegg til produktene de lager selv har de nå et tyvetalls leverandører av forskjellige festprodukter på hjemmesiden, som de har hentet inn fra store deler av verden – alt fra ballonger til pinatas. Mesteparten har de søkt opp etter å ha saumfart inspirasjon på nettkanaler som Pinterest og Instagram.
- Har folk flest mulighet til å kjøpe en ferdig designet bursdag?
- Basispakkene våre er billige nok til at de aller fleste har mulighet. I disse pakkene får man alt man trenger til borddekkingen. Det er ikke Nille-priser, men det er ikke så fryktelig langt unna. Så kan man heller supplere om man vil ha noe ekstra, sier Vormedal Bech.
- Kan dette skape press på småbarnsforeldre om å lage den «perfekte fest»?
- Vi har reflektert mye over det og vil ikke bidra til press. Poenget er ikke at det skal være overdådig, men enklest mulig. Vi oppfordrer blant annet til å bruke egne leker på bordet, i tillegg til basispakken, sier Gaarder.
På sin egen nettsideblogg tipser de også foreldre om hvordan de kan lage sine egne festprodukter til barna.
- Hør rykende fersk podkast om Ryanair, Telenor-krangelen og oppdrettsfest i episode 10:
- Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.