Etter at Volkswagens dieselbil-triksing ble avdekket for snart to uker siden, har den tyske bilkjempens børsverdi falt med vel 37 prosent. Kursfallet har ført til at børsverdien er redusert med rundt 270 milliarder kroner, ifølge New York Times.
Nå varsler et Michigan-basert pensjonsfond at det vil kreve erstatning for verdifallet på aksjeinvesteringen sin i Volkswagen, melder Fortune.com.
Massesøksmål
Pensjonsfondet St. Clair Shores Police and Fire Retirement System vil ha med seg flere tapsrammede investorer i et såkalt gruppesøksmål. De vil deretter kreve hundrevis av millioner av dollar i erstatning fra Volkswagen som følge av børsfallet etter at «sannheten begynte å bli avdekket», ifølge rettsdokumentene.
- På sikt vil det kunne komme aksjonærsøksmål mot Volkswagen fra investorer som har tapt mye penger på kursfallet. KLP vil imidlertid ikke gå til et slikt søksmål på eget initiativ, sier leder for ansvarlige investeringer i KLP Jeanett Bergan til DN.
KLP er Norges største livforsikringsselskap og KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 513 milliarder kroner. Bergan forteller at selskapet nå eier aksjer for 260 millioner kroner i Volkswagen.
- KLP vil følge opp ovenfor Volkswagen etter hvert, og vil bidra med det vi kan for at slikt ikke skjer igjen. Men når omfanget og presset blir så stort for å rydde opp mot et selskap som i denne saken, så pleier det å virke, forteller Jeanett Bergan.
Oljefondet eier over én prosent
Oljefondet eide ved årsskiftet aksjer for vel 10 milliarder kroner i Volkswagen, og kontrollerte 1,22 prosent av den tyske bilprodusenten. Fondet vil på det nåværende tidspunkt ikke kommentere «eventuelle konsekvenser».
Skandalen kan bli svært kostbar for Volkswagen. 11 millioner biler verden må fikses, og analytikere har anslått at dette vil koste mer enn 6,5 milliarder dollar, ifølge Reuters. I tillegg komer ulike typer erstatningssøksmål fra kunder, investorer, myndigheter og bøter og gebyrer. Miljøvernmyndighetene i USA vil kunne kreve opp mot 18 milliarder dollar.
Myndighetene vurderer rettslige skritt
Den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller as varslet onsdag at vel 147.000 norskregistrerte biler har installert programvare som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.
- Det er naturlig at myndighetene vurderer om det skal tas rettslige skritt i lys av denne saken. På hvilken måte kommer vi tilbake til. En erstatningssak utover innbetaling av manglende avgifter blir derimot en sak mellom forbrukere og produsent/importør, sier statssekretær Reynir Johannesson i Samferdselsdepartementet til DN.
Les også:
Sentralbanksjef Øystein Olsen: - Vi har nå lært at null ikke er en absolutt grense
- Ikke uventet med en korreksjon denne måneden
Slik skal Tekna skape 12.000 nye jobber
Se DNtv: Hør reaksjonen blant publikum når dørene åpner seg
Trodde du «vingedørene» ville bli et problem på trange parkeringsplasser?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.