– Vi har et stort holdningsproblem når det gjelder matematikk. Det er ikke særnorsk, men mer av et velstandsfenomen. Interessen for realfag er lavere i land med høy økonomisk utvikling, sier hun til NTB.

Hun viser blant annet til funn fra det internasjonale forskningsprosjektet ROSE som sier at norske elever også i mindre grad enn elever i andre OECD-land ser verdien av realfag.

Foreldreansvar

NHO-sjefen maner norske foreldre til å ta større ansvar for barnas læring og i tillegg jobbe med egne holdninger til matematikk.

– Elevene blir selvsagt preget av holdningene som møter dem hjemme. Foreldre som selv synes matte er vanskelig, må ikke snakke faget ned. Matte er det viktigste faget i skolen ved siden av norsk, sier hun.

Skiftende regjeringer har alle fokusert på viktigheten av å heve mattekunnskapene i skolen. NHO har selv i mange år satt seg fore å heve realfagenes status.

– Intensjonene har vært gode, men vi har ikke lyktes, medgir Skogen Lund.

Lærerne

Avgangselevene i 10. klasse har aldri gått ut med en dårligere snittkarakter i matematikk enn denne våren, viser tall som Utdanningsdirektoratet la fram tidligere denne måneden.

– Den lave mattekunnskapen vil påvirke søkingen til teknologifag. Det er problematisk fordi vi i årene framover er helt avhengig av denne kunnskapen, sier NHO-sjefen, som mener det er helt nødvendig å heve mattekompetansen blant lærerne.

– Det er bra at det nå stilles krav om 4 i matematikk for opptak til lærerutdanningen. Matteundervisningen må krydres med praktiske eksempler, og teknologiske hjelpemidler bør tas i bruk i større grad, sier hun.

Singapore

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) erkjenner at realfagsundervisningen må bli bedre. Over sommeren legger han fram regjeringens realfagsstrategi – den fjerde i sitt slag siden 2002.

– For mange elever blir sittende for seg selv og løse oppgaver. For mange klasser haster gjennom pensum uten tid til fordypning og uten at læreren sikrer at alle henger med. For mange elever får ikke ekstra støtte hvis de blir hengende etter, sa Isaksen til NTB tidligere i sommer.

Han mener norske realfagslærere kan ha noe å lære av sine kolleger i Singapore, der elevene for eksempel blir introdusert for algebra allerede på de første trinnene.

– Det gir stoffet tid til å modne hos elevene. Metodene gir dem også en langt dypere forståelse av algebra enn bare å lære seg formlene, mener statsråden.

Les også:

- Vi snuser på en boligboble

- Den lave renten sier «løp og kjøp»  

Se DNtv:

Du gir deg lenge før denne suven må kaste inn håndkleet
Sjekk terrengegenskapene til Mercedes' nye stor-suv, Mercedes GLE.
01:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.