Nisjemerket Mini har blitt eksperter på å lage nye derivater av sine modeller. Det er nesten så man kan forledes til å synes at nisjifiseringen har tatt overhånd. Som forretningscase er dette helt sikkert genialt, og definitivt i tiden.
Med Paceman sluttes ringen. Nå er Mini tilbake ved sin lest, en liten bil for folk uten praktiske behov, men med et stort ønske om oppmerksomhet i tillegg til et visst behov for å underholdes. I Norge har Mini hatt størst suksess med det som er lengst unna original-Minien; den nær sagt praktiske suven Countryman har solgt godt her til lands. Med syvende modell i rekken er Paceman Mini halvveis tilbake til sitt gamle spor; den er relativt ubrukelig til hverdags, passelig liten og har et trangt baksete for spesielt interesserte. Altså akkurat som en Mini skal være. På veien har den, akkurat som Countryman, dessverre mistet litt av de hysterisk artige kjøreegenskapene som tidligere kjennetegnet enhver Mini.
Den er altså ikke helt lett å bli klok på denne bilen. Er det en suv? Er det en coupé? Hvem skal kjøpe en slik?
Se video fra vår testtur av Mini Paceman under:
Mini kaller den selv en Sports Activity Coupé. Bilen er altså en tilsynelatende noe høyere tredørs minisuv, som kanskje likevel er den Mini som passer best her til lands. Man slipper det obligatoriske nyrebeltet man må ha i en vanlig Mini, for ikke å glemme de enda mer ekstreme Mini Coupé eller Roadster.
Paceman er en gylden middelvei mellom stive sporty egenskaper og duvende suv-følelse, noe som er en klar fordel på norske veier i mars. På veien kjører bilen som en litt mer sporty og stiv Countryman. Den er to og en halv centimeter lavere, og har sportsunderstell i standardutrustningen. Det gjør at suvfølelsen uteblir, selv om noe av Mini-følelsen også mangler. Kanskje et offer man må gjøre.
Motormessig er det en gammel, men god kjenning under det høye panseret. Turbomotoren på 1,6 liter yter her som i de andre Mini-derivatene i Cooper S-versjon 184 hestekrefter, og gir rikelig med moro for pengene. Den er dravillig og kvikk, samtidig som den er relativt gjerrig. Firehjulsdriften spiser nok litt krefter i forhold til hos en vanlig Mini, men den tilfører samtidig såpass mye annet, at det lett kan tilgis. I hvert fall når vi altså snakker mars, og at det fortsatt finnes steder med snø og is på veiene. Fremkommeligheten er sikkert bra, men mest av alt er det gøy for alle pengene som gjelder.
Mini har selvsagt gjort det mulig å slå av elektronikken som skal holde deg på veien, og det er dermed mulig å kjøre bredt også med denne bilen, selv om Miniens lengde på 411 centimeter ikke er så bredt som det føles.
Sett den i Sport-modus, og styringen blir litt tyngre, gassresponsen litt bedre, og lydbildet blir tøffere. I normal-modus er det lett å merke at Mini har jobbet med støydemping om man sammenligner med storebror Countryman, som er kjent som litt av en bråkebøtte.
Interiørt har bilen selvsagt den store speedometer-klokken midt på dashbordet, finfin kvalitet og passelig annerledeshet på knapper og betjeninger. Endelig sitter vindusheisen på døren, der man forventer å finne den.
En litt rar mekanisme innen bilindustrien har plutselig gjort denne formelen aktuell; - 2 dører + 10.000 kroner = nisjebil og høyere inntekter.
Der man både før og nå må regne med et stasjonsvogntillegg på omkring et slikt beløp, krever nå både Range Rover og Mini mer penger for færre dører på modellene Evoque og Paceman. Og så lenge ordet coupé er med, er tydeligvis folk villige til å punge ut.
Nå er det ikke slik at unyttig nødvendigvis betyr uønsket. Det er alltid stas å sette seg inn bak rattet på en ny modell fra Mini og glede seg til svingene blir tette og trange, for selv i denne lett opphøyede utgaven, er det vanskelig å ikke la seg forbløffe over at det rent størrelsesmessig ikke skal mer til for å ha det gøy på veien. Men særlig praktisk er det ikke.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.