Nissan har som mål å redusere sine samlede Co2-utslipp med 70 prosent innen 2050, dette gjelder både utslipp fra produksjon og fra produktene.
For å få til dette må man tenke i nye baner når det gjelder motorisering av kjøretøyene, og i følge markedssjef for Europa, Tom Smith i Nissan er det elbil som gjelder:
- Elektriske biler er det mest lovende akkurat nå. Det er vår hovedsatsing når det gjelder ny teknologi, sier Smith til DN.no. Samtidig understreker Smith at forbrenningsmotoren kan forbedres på utslippsfronten, og at potensialet her er stort, og må virkeliggjøres for å nå de målene Nissan har satt seg.
Ikke alle er dermed enige med Volkswagen Gruppens motorekspert Wolfgang Hatz, som uttalte i et intervju med DN.no at elbiler blir en parentes i fremtiden.
På partnerjakt
Smith er innom Norge for å delta under miljøkonferansen Zero09, og er på jakt etter samarbeidspartnere også i Norge. Samtidig er han imponert over tilretteleggelsen for elektriske biler i Norge.
- Det er veldig viktig at myndighetene og bilprodusentene samarbeider for å legge forholdene til rette, sier Smith, men poengterer at det ikke kun gjelder å få infrastrukturen på plass, men også at man kan ha fruktbare diskusjoner mellom de ulike partene.
-Vi kan ikke gjøre det alene. Myndigheter og andre selskaper må hjelpe oss. Myndighetene kan bringe potensielle samarbeidsparter sammen, slik at man får opprettet ladestasjoner og parkeringsplasser, sier Smith og viser til fruktbare samarbeid med myndighetene i Nederland og Irland.
Leaf kommer snart
Nissan har kommet et godt stykke på vei når det gjelder elektriske biler, og tidlig i 2011 vil deres første elbil Leaf komme på det norske markedet. Bilen har en dedikert plattform, som gjør at batteriplasseringen ikke går ut over plass inne i bilen.
I motsetning til mange andre bilprodusenter har Nissan ikke valgt å vise en elektrisk sportsbil, eller en upraktisk og liten toseter. Leaf er tilsynelatende som en vanlig bil.
- Nissan kom fram til at Leaf ville være den riktige modellen å starte med for å få aksept blant kunder, sier Smith til DN.no.
Prisen for Leaf skal ifølge Nissan bli konkurransedyktig med biler i C-segmentet. En Volkswagen Golf starter på drøye 210.000 kroner.
Les også: Konkurransedyktig norsk elbil
Ingen superbil
Han avkrefter samtidig noen elektrisk versjon av superbilen GT-R.
- Vi kommer til å lansere en hel produktrekke med elektriske biler etter Leaf, både folkefraktere og småbiler. Disse bygges på andre plattformer og skal åpne nye markeder, sier Smith.
Om ti år skal ti prosent av Nissans biler være elektrisk drevne, og Smith sier de har kapasitet til å produsere 350.000 eksemplarer av en enkelt modell per år allerede i 2012-2013.
Merker allerede etterspørsel
Nissan har allerede merket at etterspørselen er til stede.
-Vi har fått henvendelser fra steder vi ikke er vant til å høre fra, slik som større flåteoperatører som ønsker mer informasjon om våre elektriske biler, sier Smith.
- Også i Norge ringer kunder som er interessert i den nye Leaf, tilføyer PR-direktør i Nissan Nordic Taina Erkkilä.
Nissans første skikkelige elbil Leaf lanseres seint i 2010 i Japan, USA og Europa. Bilen blir nok ikke å se i Norge før litt ut i 2011.
Les også: Nissans symaskin
Bilder: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.