Alsace, Frankrike: Det har aldri vært bedre å være kunde i komapktklassen enn nå. Og det har aldri vært vanskeligere å velge.
Standarden er satt av nye Golf. Og den er satt høyt.
Utfordrer denne gangen er Peugeot, som med en helt ny generasjon kompaktbil kaster seg inn i kampen om kundene.
Peugeot har siden 1930-tallet laget biler i 300-serien ved fabrikken i Sochaux i grenselandet mellom Frankrike, Tyskland og Sveits.
Og det startet så bra med 301. Den ble erstattet av 302. Så hoppet de over 303, men fortsatte på 304, 305, 306, 307 og sist 308.
Fransk logikk tilsier derfor at ny generasjon ikke blir hetende 309, fordi det tallet ble brukt opp på 1980-tallet. For første gang beholder derfor en ny generasjon navnet fra forgjengeren. Franskmenn har tydeligvis et omtrentlig forhold til stigende sifre. En Peugeot-ansatt hevdet at det hadde noe med krigen å gjøre. Alsace har vært et omstridt område før, og Peugeot viser definitivt avstanden til tysk nøyaktighet her.
Den helt nye generasjonen har da i hvert fall innhentet noe inspirasjon fra tyske konkurrenter. Utseendemessig kanskje i overkant mye. Fronten er ved første øyekast langt lettere å like enn forgjengerens såkalte haikjeft. Bakenden kunne vært hentet fra en hvilken som helst konkurrent. Peugeot som tidligere har skilt seg ut designmessig, går her mer i takt med tyskerne.
I det du setter deg inn og legger fingrene rundt det lille rattet, virker det som Peugeot har satt seg mål om å lage en kjøreglad bil.
Instrumentpanelet er høyt plassert, noe som skal hindre føreren å ta øynene vekk fra veien. Kanskje det er med hensikt det lille rattet dekker for turtelleren som går motsatt vei av vanlig, som om den var en Aston Martin. Verre er det da at alle knapper er erstattet av en trykkfølsom skjerm. Fancy og ryddig, men det er svært vanskelig å beholde øynene på veien samtidig som man skal regulere for eksempel klimaanlegget på denne skjermen.
Vi starter motoren via en stor knapp mellom setene. 125 hestekrefter våkner til live fra en 1,6-liters bensinmotor under panseret. Den nye plattformen bilen er bygget på sørger for en vektbesparelse på 140 kilo, noe som gjør at motoren slipper å dra på så mye vekt. Dermed gjøres null til 100 km/t unna på 8,9 sekunder, noe som må sies å være greit.
Helt nye, spennnede tresylindrede motorer kommer ikke før til våren, da Peugeot må tilpasse seg nye utslippskrav i Europa, og i god downsizing-ånd kvitter seg med en sylinder.
Styringen via det lille, hendige rattet er uproblematisk og effektivt til bykjøring, samt til de fleste dagligdagse situasjoner, men om det er sportslige kvaliteter du setter i høysetet, mangler 308 tilbakemeldinger via styringen. Motstanden er rett og slett nesten fraværende, uten at det trenger å bety noe for den gjengse kompaktbilkunde. Komforten er upåklagelig, og bilen er svært lettkjørt.
Inne i kupeen er støynivået behagelig lavt. Her har Peugeot gjort en god jobb. Unntaket er en nær sagt grenseløst irriterende knirkelyd som opptrer ved rundt 2100 omdreininger. En slik som virkelig får deg til å ville demontere hele bilen, ettersom lokaliseringen er vanskelig. Vi får håpe det kun er vår testbil, for byggekvaliteten ellers virker god.
På mange måter har franskmennene normalisert seg mot andre bilprodusenter, men enkelte særtrekk og særheter skal de tydeligvis beholde.
Når de lager adaptiv cruisekontroll for eksempel, en funksjon som etter vår mening er en berikelse for den late bilist, gjør de det på en litt annen og uforståelig, klossete måte.
Joda bilen følger trafikken, men tar du igjen en bil som kjører betraktelig saktere enn deg, gir automatikken opp, og fører får beskjed om å overta kontrollen selv.
I forlengelsen av denne radarbaserte funksjonen, har da heldigvis Peugeot valgt å utvikle et antikollisjonssystem som bremser bilen for deg, om du selv skulle bli for lat. Også på nettbaserte underholdnigstjenester følger Peugeot med i timen.
Peugeot 308 har definitivt blitt en bedre bil enn forgjengeren. Fremdeles mangler den noe på å bli like god som klasseledende Golf, men den tar igjen noe av forspranget på andre områder. Dens største fortrinn er plassen i bagasjerommet og en pris som ligger rundt 20.000 kroner lavere enn konkurrenten.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.