Med rundt 15.000 tilreisende er Nor-Shipping ikke bare en stor begivenhet for skipsfarten. Det er knapt nok hotellrom å oppdrive i Oslo denne uken. De få som er tilgjengelig koster skjorta. Situasjonen bekymrer messedirektør Vidar Pederstad, som frykter at hotellene priser seg ut av markedet.

– Det er hyggelig at Nor-Shipping skaper omsetning, men de burde ikke overutnytte det. Det kan skremme vekk folk, sier Nor-Shipping-direktøren, som har sett på tiltak.

– Ifjor vurderte jeg å sende en mail til hotellene for å be dem om ikke å ta Nor-Shipping som en selvfølge. Dette må vi samarbeide om, og det er klart at pris er et element, sier Pederstad, som frykter effekten av et allerede høyt prisnivå i Oslo og Norge generelt.

– Av og til kan det gå litt langt, Når man skrur opp hotellprisene to-tre ganger er det klart det ikke er positivt.

Et søk på hotellportalen hotels.com denne uken tegner et tydelig bilde. Kun fire av 106 hoteller i Oslo kan tilby rom tre netter i strekk. Prisene varierer fra knapt 12000 kroner til nesten 28.000 kroner totalt for tre døgn. Dette er flere ganger høyere enn det rommene normalt selges for.

For å gjøre det lettere for messedeltagerne å skaffe seg rom holder Nor-Shipping av tusenvis av rom på forhånd. Men alle disse er fylt opp for lengst, bekrefter messedirektør Pederstad.

Må reise utenbys

Hos reisebyrået Berg-Hansen har man lang erfaring med å skaffe hotellrom til desperate kunder rundt messetider.

– Folk er villig til å betale fremfor å overnatte på Norefjell, sier kommunikasjonssjef Anette Maltun Koefoed i reisebyrået til Dagens Næringsliv.

– Vi advarer våre kunder på forhånd når det er store arrangementer som Nor-Shipping, sier hun. Paradoksalt nok anbefaler reisebyrået kundene å reise tur/retur samme dag, om de kan, i stedet for å bli natten over. Andre tar til takke med hoteller som ligger langt utenfor Oslo.

– Vi merker tydelig om det er viktig for kunden å komme akkurat da. Noen utsetter reisen, sier reiserådgiver Raymond Engelstad. Han har stadig fortvilede kunder på telefonen.

– Vi har rom på lur, men det er begrenset hvor mange vi har, sier han og skyter inn at luksushotellet The Thief før helgen hadde noen ledige rom der prisen lå på rundt 3000–4000 kroner per natt.

– Det er ikke dyrt sammenlignet med andre hoteller som ikke har samme standard, sier Engelstad.

Dynamisk prising

Det relativt enkle hotellet Best Western Kampen hotell på Tøyen i Oslo er blant de fire hotellene som fortsatt har ledige rom. For tre dager i messeperioden skal hotellet ha 17.090 kroner for et dobbeltrom.

Gry Strand ved Kampen hotell avviser at hotellet skor seg på messen.

– Vi har dynamisk prising, så prisene øker når det er store arrangementer som Nor-Shipping, landslagskamper i fotball og store konserter. I lavperiodene er det vanvittig billig, men for å klare å overleve må man ta litt mer i høysesong, forklarer Strand, som er assistent for daglig leder.

– Hvis rommet bookes til den prisen vil vi uansett oppgradere det til en suite med eget kjøkken, sier hun.

– Da DN sjekket var det kun et vanlig dobbeltrom uten kjøkken som var ledig?

– Folk kjøper ikke suiter av psykologiske årsaker, så vi markedsfører det som vanlig dobbeltrom, sier Strand, som anslår at de aller fleste av hotellets gjester er der i forbindelse med Nor-Shipping.

Hun er positiv til messedirektørens utspill om et samarbeid i næringen for å hindre at hotellprisene tar knekken på messen.

– Men da må alle hotellene gå med på det. Når det er presset og alle setter opp prisene sine, så blir det feil om vi skal holde igjen. Man selger bare et hotellrom én gang, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.