DN skrev for ti dager siden om kulturminister Linda Hofstad Hellelands initiativ for å møte mediekrisen.
Ministrene ga da Nordisk Ministerråds sekretariat oppdraget om å kartlegge pågående utredninger om utviklingen i medielandskapet.
Nå varsler ministeren at hun til høsten vil ta de første skrittene mot et enda tettere samarbeid, ved å invitere toppledere og ministre fra nordiske og europeiske land til et mediemøtet.
Onsdag kveld åpner hun de nordiske mediedager i Bergen med et budskap om at man trenger mer nordisk samarbeid i mediepolitikken.
- Det skjer så store omveltninger i mediebransjen, at jeg ønsker å få til et nordisk medietoppmøte i løpet av høsten, der både nordiske og europeiske medieministre blir invitert til å delta. Der bør også norske medietoppledere og bransjen være representert. Og forhåpentligvis også noen ikke-europeiske selskaper.
- Som Google og Facebook?
- Det er gode alternativer.
- I Oslo, eller?
- Det får vi se på.
Store mediekutt
DN har tidligere skrevet at reklameformidlingsbyråer som Group M og Dentsu Aegis spår at Google og Facebook i 2016 kan hente opp mot fire milliarder kroner av det norske reklamemarkedet, som samlet er på 20 milliarder kroner.
Dette er anslag, og nøyaktige tall kjenner kun Google og Facebook selv. Men med mediekutt for en milliard de siste årene og planlagte kutt for en milliard til i årene som kommer, er ikke de multinasjonale konkurrentenes inntog på markedet lystig lesing for norske medier.
Bare i år kan 500 årsverk ryke i norske medier.
Helleland sier at dersom det blir for knapp tid til å få arrangert møtet i løpet av 2016, vil hun ta initiativ til at det norske formannskapet i Nordisk Ministerråd neste år arrangerer et slikt møte.
- Forhåpentligvis blir dette starten på en årlig tradisjon. Det er avgjørende for bransjen at det er en god dialog på tvers av landegrensene. Vi har ikke direkteadgang til makten i Brüssel, og da må vi alliere oss med dem som har det, sier Helleland.
– Kan ikke løse alle problemer over natten
Hun mener en felles dialog om mediemangfold og demokratiske perspektiver kan styrke de nordiske landenes medier - og understreker viktigheten av at Norge er med på å jobbe systematisk mot EU-toppene i Brüssel.
- Dette er ment som en start, og vi kommer ikke til å løse alle problemer over natten. Formålet mitt er å kunne bidra til å bevare mediemangfoldet, sørge for at vi har kvalitetsjournalistikk, og stå sammen mot internasjonale selskaper som utfordrer norske medier. Når det kommer til innovasjon og nytenkning må norske medier arbeide på tvers av landegrensene, mener kulturministeren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.