Saken oppdateres.
Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson ønsker ny ledelse i Nav, og Joakim Lystad fratrer derfor sin stilling, heter det i en pressemelding fredag morgen.
Etter det DN kjenner til er det lagt ut en melding på Navs intranett der Lystad opplyser at han er blitt informert av Eriksson om at han ønsker en ny arbeids- og velferdsdirektør.
- Jeg tar det til etteretning, og har derfor bedt om å fratre som direktør, sier Lystad i meldingen.
Han har sin siste arbeidsdag i dag. Etter det DN kjenner til skal Eriksson ha informert Lystad om dette før påske.
Dagens Næringsliv har i høst beskrevet de store it-utfordringene i Nav, og hvordan utdaterte it-systemer står i veien for iverksetting av politiske vedtak.
Torsdag la en ekspertgruppe under ledelse av tidligere KS- og NHO-topp Sigrun Vågeng frem en rapport som foreslår at kontakten mellom Nav og arbeidsgivere må bli tettere. De mener videre at det må bli mindre byråkrati for at flere skal komme i arbeid.
En regjeringskilde bekrefter overfor VG at gårsdagens rapport er en av årsakene til at Lystad nå må gå.
Ikke overrasket
Stortinget har hatt to høringer i forbindelse med problemene i Nav, og Michael Tetzschner (H) som er medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen mener avgangen ikke er overraskende.
- Han har ledet Nav i en vanskelig tid, og utover det så er det vedkommende statsråd som utøver personalmyndighet på vegne til staten, derfor tar vi det på ettertetning, men jeg er ikke veldig overrasket, sier Tetzschner.
- Stortinget skal ikke ha sterke oppfatninger om personalpolitikken i staten. Jeg tar avgangen til etterretning. Men mener det ikke så veldig uventet, utdyper Tetzschner.
Gunvor Eldegard fra Arbeiderpartiet mener det er på tide at noen tar ansvar for at Nav ikke fungerer som ønsket.
- Brukerne som ikke har fått hjelpen de trenger. Det har vært enomt stor konsulentbruk. Med den sterke kritikken er det på tide at noen tar ansvar. Det har vært mangelvare, sier arbeiderpartipolitikeren.
Eldegard er spent på hvilken redegjørelse statsråd Eriksson kommer med på sin pressekonferanse.
- Det er interessant å høre om han er bedt om å tre av. Men det måtte skje noen endringer. Nav er langt unna å nå hovedmålet for etaten, som er at brukerne får hjelp til å komme seg ut i arbeid, påpeker hun.
Likevel tror hun ikke Lystads avgang kommer til å bringe endringer over natten.
- Det skjer vel ikke knips en endring. Men målet må være at brukerne får noe ut av det. Det som er ille er at vi bruker så mange penger på Nav, likevel kommer ikke brukerne ut i arbeidslivet, sier Eldegard som etterlyser innsats.
- Det må være et systematisk arbeid for å få Nav oppe å gå. De må få folk ut i arbeid.
Bråket i Nav
- Moderniseringsprogrammet som skulle sørge for en it-modernisering av Nav skulle etter den opprinnelige planen kostet 3,3 milliarder og vært ferdig i 2018.
- Planen ble skrinlagt i oktober 2013, og en egen organisasjon med 200 ansatte ble oppløst. Moderniseringsarbeidet fortsetter – men nå innenfor Navs egen organisasjon. Tapet på omleggingen er på opp til 340 millioner kroner, har Nav anslått. Fase én av moderniseringsprogrammet var levering av uførereformen som trådte i kraft fra nyttår. Fase to og tre gjenstår, og omfatter blant annet foreldrepenger og sykepenger. Nav-sjefen og arbeidsministeren måtte forklare seg i en høring i Stortingets kontrollkomité i november, blant annet på grunn av Riksrevisjonens kritikk mot moderniseringsprogrammet.
Les også:
Gir ikke lån til folk fra Hønefoss
Derfor er han sikker på at oljeprisbunnen er nådd
- En moderne form for kvakksalveri
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.