Erna Solberg (H) hadde vært Norges statsminister i drøye åtte måneder, da hun denne uken holdt oppsummerende pressekonferanse før sommeren.
Solberg har i løpet av denne tiden fått et godt innblikk i hva som rører seg i norsk næringsliv. Statsministeren legger ikke skjul på at hun flere ganger har blitt overrasket.
- Jeg har truffet veldig mange spennende bedrifter rundt omkring som har potensial for å bli større, sier Solberg til DN.
- «Oi, driver vi med dette i Norge», tenkte jeg om noen av dem. Små gründerbedrifter med kreative ideer på ulike steder kan overraske, sier statsministeren.
Trekker frem IT-bedrift
Solberg brukte onsdag god tid på å snakke om «en ny kurs» for Norge.
- Vi er opptatt av at samfunnet skapes nedenfra, sa Solberg på pressekonferansen.
Overfor DN trekker hun frem én bedrift som har gjort særlig inntrykk på henne den siste tiden.
- Det er blant annet en fantastisk liten bedrift i Sogn- og Fjordane som har patent på et IT-utstyr, sier statsministeren.
Bedriften hun snakker om heter Highsoft. Virksomheten ble startet av gründer Torstein Hønsi i 2009 og selger datavisualiseringsverktøy til nettsider. I dag har den 10 faste ansatte og en omsetning som i 2013 var på 30,9 millioner kroner.
- Dette er en liten bedrift som startet med en mann og en god idé, sier en tydelig imponert Solberg.
Lytter til næringslivet
Bedrifter som Highsoft er akkurat det Norge trenger, mener statsministeren.
På onsdagens pressekonferanse understreket hun at det finnes noen mørke skyer på den norske himmelen. Solberg gjorde det samtidig klart at Norge må ha flere ben å stå på enn oljen. Statsministeren kan forsikre om at hun er opptatt av å lytte til næringslivets behov.
- Det er ikke så mange nye politiske saker som dukker opp i disse møtene med næringslivet, men jeg kan for eksempel få tilbakemeldinger om vanskelige og byråkratiske regelverk, forteller hun.
- I hovedtrekk handler det om det vi allerede har sett, som behovet for realfagssatsning, forskning og utvikling. For eksempel er fremdeles behovet for ingeniører et tema der ute, selv om det ikke er like mye i avisene om det som før, sier Solberg.
Veispørsmålet er også et gjennomgående tema, forteller hun.
- Uansett hvor du er, kommer dette opp som en del av utfordringen for næringslivet. Og de som ikke snakker om vei, snakker gjerne om kapasitet på bredbåndene - den digitale infrastrukturen.
- Forenklinger er et annet spørsmål mange spør om og ønsker seg. Mye av det går særlig på plan- og bygningslov, sier Solberg.
De store sakene
Statsministeren snakker rolig, men bestemt. Bare én gang under intervjuet må hun stoppe opp.
- Hva har vært den aller mest krevende saken så langt i jobben?
- Det har ikke vært en spesiell sak, men det handler om at du skal passe på at tempoet går videre i de store prosjektene, svarer Solberg etter en liten tenkepause.
- Hver dag møter vi små og store mediesaker og hendelser i Stortinget. Når du hele tiden skal ta stilling til slike små saker, kan det være en utfordring å sørge for å holde trykket på de store sakene, utdyper hun.
Å løfte konkurransekraften er et eksempel på en slik stor sak.
- Det er en langsiktig prosess. Jeg forsøker hele tiden å være beinhard på at vi må passe på det som er viktigst på lang sikt. Da kan det være plagsomt å hele tiden skulle ha armer og bein på enkeltsakene. Det synes jeg er mest utfordrende, sier hun.
Les mer fra statsminsiterens pressekonferanse:
Solberg: Derfor stuper de norske oljeinvesteringene
Solberg: Denne utfordringen slår inn i veksttakten
Les også på DN.no:
Narkobaron kjøpte eksklusiv millionbil
Innrømmer ikke å ha mistet jobben
Selger det andre ikke fikk solgt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.