Ett døgn etter den fatale ulykken utenfor Bergen, ligger sjøen rolig i vika bak Turøy. Søket etter vrakdeler og levninger er trappet kraftig ned. Nå handler det om å sikre bevis som kan forklare hvordan 13 mennesker kunne miste livet.

Ute på øya er det unntakstilstand. Veien ut ligger midt i ulykkesområdet og er fortsatt avstengt. Vrakrester ligger fortsatt spredt over et stort område på begge sider av veien ut til Turøy.

Seks selskaper rammet

Det var tolv menn og en kvinne som omkom i helikopterulykken midt på dagen fredag. De omkomne er i alderen 32 til 60 år.

Det var elleve nordmenn, én brite og én italiener om bord i helikopteret, som tilhører CHC Helikopter Service.

Oljearbeiderne var ansatt i seks forskjellige selskaper: Statoil, Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt. To av de omkomne var piloter i helikopterselskapet.

Les også: Statoil-sjefen: - Statoil er et selskap i sorg, i dyp sorg

Mange komponenter

Havarikommisjonen begynner nå å få kontroll på en rekke sentrale komponenter i maskinen av typen EC225LP:

* Halepartiet: Sent i går kveld ble halepartiet plukket opp av sjøen. I denne delen av helikopteret ligger den viktige recorderen som kunne hentes ut, tilsynelatende i god tilstand. Havarikommisjonen er nå i ferd med å transportere registratoren til England. Enheten, som nå ligger i en tønne med vann,  vil bli undersøkt av den engelske havarikommisjonen.

- I helikopteret er det en registrator som har to funksjonen. Den ene tar opp lyd og den andre tekniske data, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i havarikommisjonen.

Han sitter på Gardermoen for å ta recorderen videre - Den engelske havarikommisjonen gjør dette ofte og har god ekspertise på hvordan opplysningene skal hentes ut uten at data går tapt.

* Helikopterkroppen: Ute på sjøen ligger det et spesialskip fra FSV Group som er i gang med heving av vrakdeler. Selve flykroppen er ventet å bli hentet opp i løpet av dagen.Eksperter fra Airbus, som produserer den aktuelle helikoptertypen, har allerede ankommet Norge og har vært ute på ulykkesstedet.

- Nå er vi i ferd med å heve alle komponentene som vi finner på havbunnen. De vil bli spylt og fraktet til et felles oppsamlingssted, sier Halvorsen.

* Hovedrotoren: Rotoren, som flere øyenvitner forteller ble revet fra selve flykroppen, er lokalisert i ulent terreng på et svaberg på motsatt side av veien ut til Turøy.

- Vi jobber med å flytte på disse komponentene og har bestilt helikopter, sier avdelingsdirektøren i Havarikommisjonen.

Vitnesamtaler

I tidligere hendelser har det blitt avdekket feil i girsystemet, og for granskerne vil disse komponentene være interessant sammenholdt med andre funn. Parallelt med de tekniske undersøkelsene snakker havarikommisjonen med vitner som kan kaste lys over ulykken.

Havarikommisjonen jobber tett med politiet som allerede har etablert en etterforskningsledelse i Straume noen mil fra ulykkesstedet.

- Vi har anlagt en bred etterforskning for å avklare hva dette er, sier stabssjef Gustav Landro i politidistrikt vest.

I etterforskningsledelsen sitter det etterforskere med erfaringer fra tidligere helikopterulykker. Politidistriktet har også fått bistand fra Kripos som bidrar med en etterforskningsleder og ulike fageksperter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer om helikopter-ulykken på DN.no:

Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken

Helikoptervraket hevet

Se DNTV:

– Vi må leve i et minnesmerke
Maria Holtane-Berge er en av de nærmeste naboene til det planlagte Utøya-minnesmerke på Sørbråten. Hun og familien fortviler etter at regjeringen har bestemt at minnestedet skal plasseres her til tross for store protester fra naboer.
04:37
Publisert: