Saken er oppdatert.

Statens havarikommisjon for trafikk (SHT) har denne uka hatt nye møter med produsenten Airbus Helicopters, blant annet for å bli enige om hva som skjer videre med delene som er funnet og sendt til produsenten.

Også havarikommisjonene fra Frankrike og Storbritannia, Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrå (EASA) og britiske luftfartsmyndigheter og helikopteroperatøren CHC har vært til stede under møtene i Frankrike, ifølge den oppdaterte, foreløpige rapporten.

Tre teorier

Havarikommisjonen trekker i rapporten fram tre scenarioer for hva som kan ha gjort at hovedrotoren løsnet.

Det ene er feil i sluttsteget på girkassen (omtalt som epicyclic failure). Nummer to er feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget (lift struts), mens nummer tre er feil ved veksel mellom girkasse og rotormast (MGB conical housing).

– Dette er områder som vi jobber videre med, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til NTB.

13 sekunder

I rapporten, som ble publisert fredag, holder granskerne fast ved konklusjonen om at mannskapets handlinger ikke var noen medvirkende årsak til ulykken.

De franske ulykkesgranskerne har ifølge rapporten klart å hente ut informasjon som strekker seg 13 sekunder lenger enn hva dataene fra tale- og ferdskriveren har gitt. Dette har vært mulig fordi informasjon lå på et minnekort framme i helikopteret, ikke bak som ferdskriveren, ifølge Stavanger Aftenblad.

Den foreløpige analysen forelå for omtrent ei uke siden, men avdelingsdirektør Halvorsen vil ikke gå i detalj når det gjelder hva dataene forteller.

«De gir verdifull informasjon om hendelsesforløpet og kommer til å bli analysert nærmere», heter det i rapporten.

Ønsker hjelp

Super Puma-helikopteret på vei mot Bergen lufthavn totalhavarerte på Store Skitholmen ved Turøy i Hordaland 29. april. Havarikommisjonen ønsker fortsatt hjelp etter helikopterulykken.

Kommisjonen har ikke funnet alle delene fra helikopteret – deler som kan gi hjelp i arbeidet med å finne årsaken til ulykken.

– Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken, bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, heter det i en pressemelding.

Leveres til politiet

Kommisjonen har funnet flere deler, men mangler fortsatt deler som den anser som vesentlige for å kaste lys over ulykken. Dersom noen finner deler, bes de kontakte politiet på telefon 02800, samt levere delene til Sotra og Øygarden lensmannskontor eller Bergen sentrum politistasjon.

Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i helikopterulykken for rundt én måned siden. (©NTB)

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podkast

Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?

 

Se DNtv

Dette er de vanligste løpefeilene
Fysioterapeut Ola Høva viser hvordan du bør løpe og hva som er en dårlig løpeteknikk.
03:18
Publisert:

Les også:

Lover å rive "kinesiske murer" i Telenor  

Gikk på do, fikk inkassokrav dnPlus (DN+)

125 dager etter at de startet, har de solgt 100 solcelleanlegg  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.