OSLO/GARDERMOEN. - Det er ikke sånn at jeg absolutt må være leder, men det har nå blitt sånn.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos (67) humrer litt for seg selv, før han igjen blir alvorlig i blikket.

- Norwegian drives av et helt team. Hvem som helst i det teamet kunne vært leder. I dag vil Norwegian gå akkurat like godt når jeg er der som når jeg ikke er der, sier han bestemt.

- Må kunne konkurrere

Det er første pinsedag og en rolig formiddag på Oslo Lufthavn. Mens store deler av Norge tatt fri, er Kjos på vei til USA og de offisielle åpningene av nye direkteruter. Foreløpig har ikke Norwegian-sjefen tatt en slurk av «Starbucks»-kaffen som står foran han. Nå lener han seg litt tilbake og tar seg til haken.

- Hva har vært din aller største utfordring som Norwegian-sjef?

- Alle har vært vant til å se på Norwegian som et norsk selskap i Norge. Den største utfordringen har nok handlet om å få folk til å se at Norwegian nå blir globalt - at selskapet må kunne konkurrere ute, svarer Kjos.

SE VIDEO: Slik har Kjos endret sin egen tankegang

(Saken fortsetter under)

- Nå må du flytte deg selv ut
00:00
Publisert:
 

Lærte underveis

Det er gått over 20 år siden den tidligere jagerflypiloten og høyestrettsadvokaten var med på å starte opp flyselskapet. Sjefstolen tok han over da Norwegian ble omdannet til lavprisselskap i 2002. Siden har læringskurven vært bratt.

- Dette med ledelse var egentlig en helt ny greie for meg, sier Kjos.

- Hva mener du kjennetegner en god leder i dag?

- Det viktigste er nok å ha evnen til å tenke litt strategisk, for så å få med deg folkene dine. Da må du skape entusiasme. Det betyr at det er veldig vanskelig å være leder i en situasjon hvor du må si opp folk. Det er mye enklere å være leder i et selskap som er i vekst og utvikling, svarer Kjos.

- Også gjelder det å være åpen slik at alle er inneforstått med hva som er målet, tilføyer han.

- Diskuterer løsninger

Norwegian-sjefen foretrekker også å benytte den «skandinaviske lederstilen» i møte med rundt 4.500 ansatte fra ulike land.

- I Norge diskuterer vi løsninger, mens det i mange andre land er mye mer linjepreget. Det er mer én som bestemmer, sier Kjos.

- Jeg har sett en del større selskaper som har en annen kultur. Det tror jeg ikke er noe tess. Du får veldig skolerte folk, men ikke noe mer ut av det, mener han.

SE VIDEO: Norwegian-sjefen om lederstil og egne tabber

(Saken fortsetter under)

- I Norge har vi veldig flate strukturer
00:00
Publisert:
 

Fikk lederkritikk

Det er ikke til å legge skjul på at det til tider har vært en svært trøblete vinter og høst for Kjos.

Samtidig som trafikkrettigheter i USA har uteblitt, har Norwegian-sjefen hatt alvorlige streiketrusler hengende over seg. På toppen av dette har problemene med de nye Dreamliner-flyene vedvart.

Rasende kunder og skuffede ansatte har krevd hans personlige beklagelse. Da Kjos ikke kommenterte forsinkelsene i New York i juleuken, kom PR-ekpertene på banen og tok i bruk beskrivelser som «usynlig leder».

- Blir du provosert?

- Nei, det er ikke så mye å gjøre med det. Akkurat den gangen satt jeg innesnødd i en snøstorm i USA, så det var ikke så lett å kommentere, svarer Kjos.

- Men jeg  kommenterer alltid dersom jeg er tilgjengelig. Samtidig er det sånn at jeg har veldig flinke folk rundt meg som kan mer om hvorfor vi har feil på Dreamliner-flyene enn det jeg kan, sier han.

Han understreker viktigheten av å noen ganger la jobb være jobb.

- De som jobber 24 timer i døgnet brennes ut fort, sier han.

SE VIDEO: Dette gjør Norwegian-sjefen for å koble av

(Saken fortsetter under)

- Alle har vi 24 timer i døgnet
00:00
Publisert:
 

Så lenge han kan bidra

Noe brennende ønske om å bli sjef, har han riktignok aldri hatt.

- Noen liker veldig godt å være leder, men for meg er det mer «easy going». Jeg ble dratt inni denne lederrollen mer eller mindre «by accident», sier han.

- Hvor lenge blir du sittende?

- Da jeg begynte i Norwegian sa jeg at jeg skulle bli seks måneder. Nå sier jeg at jeg blir så lenge jeg kan bidra, sier Kjos.

Hvem som skal ta over den dagen det blir aktuelt, bekymrer han seg ikke for.

- Det er så mange flinke folk i Norwegian at det er ikke noe problem, sier Kjos.

- Enn så lenge er det du som sitter ved spakene. Hvor går veien videre?

- Jeg tror vi seiler riktig og at vi skal fortsette på samme kurs. Norwegian er blitt ganske globalt og vi skal greie å konkurrere med alle de andre. Det vi trenger nå er å sette langdistansestrukturen vår. Det er mange steder vi bør inn og posisjoner vi bør ta. Vi er veldig tidlig ute, men så er det alltid sånn at de som ikke tåler konkurranse vil prøve å stoppe deg. Sånn er det bare, svarer Kjos.

I skrivende stund har han ikke løst problemet med at trafikkrettigheter i USA uteblir.

Les og se flere intervjuer:
«Må fortelle folk at de ikke kan jobben sin. At de ikke bør gjøre den» (Erna Solberg) (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.