Fiskeeksportørene er pålagt å betale en avgift på 0,6 prosent til rådet som blant annet skal drive markedsføring av norsk fisk og sjømat i utlandet. Marine Harvest har tidligere tatt til orde for å redusere rådets pengebruk, og nå sier oppdrettsgiganten at ordningen burde bli frivillig, skriver VG.

- Dersom en konstruerer et sjømatråd som er kommersielt i tankegangen og tilbyr gode tjenester innen for eksempel eksportstatistikk, omdømme og beredskap, samt generisk markedsføring, vil Marine Harvest bidra til de to første og aktivt delta i dette arbeidet. Generisk markedsføring kan da være for dem som ønsker dette, sier Marine Harvest-sjef Alf-Helge Aarskog. Selskapet han leder betaler i år rundt 70 millioner kroner, noe han mener er for mye.

- Jeg ser poenget deres med generisk markedsføring. Samtidig gir innsatsen departementet, jeg, våre ambassader og Norges sjømatråd gjør for norsk fisk, en boost også for Marine Harvests produkter, sier fiskeriminister Per Sandberg (Frp). Han ber også selskapet huske at det gjennom årene har tjent godt på ordningen, særlig da selskapet var mindre og ikke den giganten det er i dag.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24
Publisert:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert: