Dagligvaregiganten NorgesGruppen går onsdag ut og kritiserer konkurrenten Rema 1000, som har trukket seg fra finansieringssamarbeidet om Matsentralen. Sentralen skal ha i oppgave å fordele maten kjedene leverer til ideelle organisasjoner, som gir den videre til trengende.
- På grunn av den omfattende prosessen Matsentralen har hatt med dagligvarebransjen er det overraskende og skuffende at Rema trekker seg. Vi håper Rema revurderer dette, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt Per Roskifte i NorgesGruppen til VG.
Etter planen skulle Matsentralen delfinansieres av alle dagligvarekjedene i Norge. NorgesGruppen, Coop, Ica og Rema skulle levere mat på vei mot utløpsdato til Matsentralen, hvor de ideelle organisasjonene kan hente mat for utdeling til fattige. NorgesGruppen inn med 1,8 millioner kroner, Coop 1,2 millioner kroner, Ica 900.000 kroner og Rema 1,2 millioner kroner, fordelt over i år og neste år for å bygge opp sentralen og frysekapasiteten.
Blar opp
- For å unngå økonomiske problemer for Matsentralen tar vi ansvaret for at Remas andel av spleiselaget i 2014 - 300.000 kroner - blir sikret, sier Roskifte til VG.
Rema ønsket ikke å kommentere på NorgesGruppens pengetilbud og understreket at de har forstått det på Matsentralen som at deres bidrag ikke var nødvendig.
- Vi har diskutert denne saken nøye og grundig med Matsentralens ledelse. Vi var åpne for at våre butikker skulle bidra med mat, men i modellen Matsentralen skisserte for oss, var det ikke ønskelig med matsvinn fra våre butikker. Vi valgte på bakgrunn av informasjonen vi fikk den gangen, ikke å delta i prosjektet, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Mette Fossum Beyer i Rema 1000 til VG.
Roskifte svarer til dette at han fortsatt håper konkurrenten vil forandre mening.
I bitter strid
Det er ikke bare i kampen om Matsentralen at de to dagligvaregigantene møtes til strid. Et handelssamarbeid mellom NorgsGruppen og Ica er fortsatt opp til behandling i konkurransetilsynet. Et slikt samarbeid er Reitangruppen og Rema 1000 sterkt imot.
Reitangruppen har en markedsandel på litt over 27 prosent, og er dermed Norges nest største dagligvarekjede etter NorgesGruppen, som har en markedsandel på over 40 prosent.
Les også:
<b>- Førte Rema 1000 bak lyset</b>
Kundene rømmer fra Ica og Rimi
NorgesGruppen krever å forhandle selv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.