YS pålegger sin politiske ledelse, sentralstyret og ansatte i YS-sekretariatet å ikke fly med Ryanair under tjenestereiser. HKs avdeling for luftfart og reiseliv gjør det samme.

Fagforbundene slutter seg dermed til kampanjen «Ryanair be fair», i regi av det internasjonale transportarbeiderforbundet ITF.

– Hensikten med kampanjen er å få Ryanair til å anerkjenne flygende personells rett til å organisere seg, sier YS-leder Tore Eugen Kvalheim til NTB.

Ifølge Kvalheim har de ansatte i Ryanair dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn andre i bransjen. De står fritt til å organisere seg, men Ryanair nekter å forholde seg til tariffavtaler eller forhandle med ansatte gjennom fagforeninger. Kvalheim håper at YS med sin boikott kan inspirere sine ansatte og andre til å velge andre alternativer når de skal fly, slik at kampanjen kan få større effekt.

Base i Norge
Fagforeningen for luftfart og reiseliv (FLR) hadde samme begrunnelse for å slutte seg til boikotten:

– Nå som Ryanair har base på Rygge er det ansatte som bor i Norge, men likevel ikke har reell mulighet til å organisere seg. I Norge har vi ingen lov om minstelønn, og dermed stiller de ansatte svært dårlig når arbeidsgiver ikke vil gi dem en tariffavtale, sier leder Trond Smøraas i HK-foreningen.

Fra før har YS-forbundene Finansforbundet og Parat sluttet seg til boikotten av flyselskapet.

Ikke så tungt
Ryanairs kommunikasjonssjef for Europa, Daniel de Carvalho, tar ikke boikotten så hardt.

– Jeg har ikke hørt om denne kampanjen før, men kritikken har gått igjen. Det er greit for oss om våre ansatte ønsker å organisere seg, men når det gjelder lønns- og arbeidsavtaler så ønsker vi å ordne slikt direkte med den enkelte. Vi syns det er bedre enn at alt skal gå gjennom en utenforstående tredjepart, sier de Carvalho til NTB.

Han tror ikke de norske forbundenes boikott vil ha noen betydning for Ryanair.

– Det får nok mer betydning økonomisk for dem som ikke kan velge det billigste alternativet når de skal fly, fordi de er pålagt å boikotte. Det er på sin plass å minne om at Ryanair fremdeles vokser som selskap, vi ansetter stadig flere og utvider tilbudet. Vi oppfatter våre ansatte som fornøyde med sin situasjon, sier han.

At kritikken preller av på selskapets ledelse er ikke uvanlig. I 2007 gikk selskapet rett i strupen på det norske Forbrukerombudet: Ryanair gjør narr av Forbrukerombudet

Og to år senere gjentok toppsjefen Michael O'Leary selv hva han synes om kritikken fra norske forbrukermyndigheter: - Thon er en idiot

Det er heller ikke første gangen norsk fagbevegelse oppfordrer til boikott av Ryanair, det samme skjedde i 2003:

Ryanair ut mot LO

-Boikott Ryanair

Hva mener du? Fortjener Ryanair å bli boikottet? Vil det hjelpe? Diskutér saken under:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.