Mediebarometeret for juli viser at stadig flere annonsørkroner brukes på digitale flater (se fullstendig oversikt nederst i denne saken).

Bare programmatiske reklamekjøp hadde en økning på 77,9 prosent, og står per juli 2016 for 353 millioner kroner mot 198 millioner kroner i samme måned i fjor.

LES OGSÅ: Nedgang for Ylvis-brødrene etter tv-pause

Såkalte programmatiske reklamekjøp er automatiserte transaksjoner der annonsører utnytter brukerdata til å kjøpe spesialtilpassede reklamevisninger i nettmedier på digitale reklamebørser.

Klassisk displayannonsering på nett fortsetter å falle, og står 484 millioner kroner av markedet - mot 635 millioner i samme periode ifjor.

– Utviklingen har gått raskt

Forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network tror det bare er et tidsspørsmål før programmatiske reklamekjøp omsetter for mer enn tradisjonelle internettannonsering som bannerannonser og lignende.

– Det går nok bare noen måneder før «programmatisk» har gått forbi de manuelle kjøpene. Utviklingen har gått raskt. Men vi ser at flere og flere annonsører prøver dette, og har fått øynene opp for at denne typen reklamekjøp faktisk fungerer, sier Eide-Fredriksen til DN.

Samlet er det omsatt reklame for 5,016 milliarder mot 5,097 milliarder i 2015, ifølge Mediebyråforeningens lister.

LES OGSÅ:Milliardær Stein Erik Hagen slår tilbake

Tv står fortsatt for 1,8 milliarder av reklameomsetningen – en oppgang på 2,1 prosent fra i fjor.

– Det har vært en usedvanlig sterk måned for tv-stasjonene. Juli bruker å være en lavperiode med repriser. Men jeg vet at flere tv-kanaler har vært bortimot utsolgt, så det virker som flere annonsører har kjøpt rimelige tv-plasseringer i sommer, sier Eide-Fredriksen.

Fortsatt troen på tv

Gruppen «internett», som inneholder kategoriene display, mobil/tablet, web-tv, søk, sosiale medier og programmatisk, står for rundt 1,6 milliarder av reklamemarkedet – knappe 200 millioner mindre enn tv.

Fredriksen tror derimot ikke digitale flater blir større enn tv med det første.

– Jeg tror tv skal klare å holde stand ut året. Men før eller siden kommer jo internett til å passere tv-stasjonene, sier han.

 

 

Se video:

Dette er dronen som forfølger deg
Slik gikk det da DN forsøkte å riste av seg norske Staakers nye drone.
01:07
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.