Det forelå rapporter som viste at boreriggen COSLInnovator lå for lavt i sjøen, men disse fikk ikke Petroleumstilsynet se, ifølge direktør Anne Myhrvold, skriver Stavanger Aftenblad.

Petroleumstilsynets sjef, Anne Myhrvold, sier til avisen at svakheter i riggkonstruksjonen, som førte til ulykken, kunne blitt oppdaget tidligere.

Les DNs feature om riggulykken her: Dødsbølgen i Nordsjøen magasinetPlus

Viktige rapporter som dokumenterte såkalt «negativ air gap», eller for knapp klaring mellom nederste dekk og øverste bølgetopp i uvær, ble aldri lagt fram.

– Vi vet at det forelå ulike rapporter og analyser. Noen av dem ble lagt til side og noen av dem kom fram til oss. De som avdekket «negative air-gap», er ikke tatt videre. Det har vært avgjørende for utfallet, sier Myhrvold til avisen.

Den kinesiske riggeieren COSL skriver i en pressemelding at de fulgte det samme regelverket som alle andre. COSLInnovator er designet og bygget på samme måte som andre rigger i denne perioden, og dette har skjedd i henhold til gjeldende regelverkskrav, ifølge riggeieren.

Petroleumstilsynet har påvist regelbrudd etter ulykken i Nordsjøen i desember, der én person omkom da en kjempebølge traff riggen COSLInnovator.

Les også: Brukte 40 minutter på å få oversikt etter riggulykke

– Dette er takken dnPlus  

Statoil dropper ulykkesrigg dnPlus

Dødsbølgen i Nordsjøen magasinetPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv:
Dette er vårens sykkeltrender
Her er sesongens nyheter på terreng og landevei.
03:11
Publisert: