I 2007 møttes sjefdesigner i Mitsubishi Akinori Nakanishi og den norske Mitsubishi-sjefen Bernt G. Jessen i Genéve. Dette var før finanskrisen, og Jessen fortalte Nakanishi hvor gjerne han og det norske folk ville ha og trengte en liten suv.
- Dermed lagde vi en showbil som ble svært godt mottatt, sier Nakanishi til DN.no. Konseptbilen Concept-cX er ikke så fjern fra den senere produksjonsmodellen ASX, men Jessen hadde et ankepunkt da han så bilen presentert i Frankfurt høsten 2007.
- Jeg trodde han skulle gi meg et kompliment, men Jessen mente den var for liten, sier Nakanishi, og fortsetter; - Han ba om en liten suv, nå ville han ha den større.
Dermed ble det som til slutt ble produksjonsmodellen ASX forlenget, etter Jessens smak og med spesifikasjoner som skapt for Norge.
Salgssuksess
Mitsubishi ASX debuterte hos norske forhandlere høsten 2010, og siden den gang er det registrert nesten 3.000 biler på norske eiere.
Det norske bilmarkedet har definitivt kommet seg etter finanskrisen med en vekst på 30 prosent i 2010, og hittil i år en ytterligere vekst på over 11 prosent.
Vekstvinneren er uten tvil Mitsubishi, som så langt i år har økt sitt personbilsalg med nesten 150 prosent. Årsakene er Jessen og Nakanishis baby ASX, samt den elektriske bilen I-MiEV. Mitsubishi er med 3.023 registrerte personbiler så langt i år, det femte største bilmerket i Norge.
Les også: Mitsubishi fortsetter fremgangen
Norge størst i verden
Mandag overrakte Mitsubishi bil nummer 500 av den elektrisk I-MiEV til en norsk kunde, noe som må kunne betraktes som en milepæl for det norske bilmarkedet.
Med salgskontrakter på til sammen 769 elektriske biler, er Norge det største markedet i verden for denne bilen. Tyskland kommer på andreplass, med noen få biler færre enn Norge.
- Det er utrolig, dette hadde jeg ikke ventet i det hele tatt, sier Akinori Nakanishi, som nå er Europa-sjef for Mitsubishi og besøker Norge i forbindelse med utleveringen av bil nummer 500, som han forøvrig også står bak designen på.
Mitsubishi selger godt i Europa forøvrig, med en vekst på 29 prosent, men i Norge er Mitsubishi uforholdsmessig store. Nakanishi forteller at Norge er det 7. største markedet i Europa.
Belønner arbeidsmaurene
- Historien om ASX er et godt eksempel på hvordan ting fungerer hos oss i Mitsubishi. Det er fantastisk at sjefdesigneren bruker så mye tid på lille Norge, sier Bernt Jessen, tidligere Mitsubishi-sjef, nå direktør i Motor Gruppen, som står bak Mitsubishi-importen til Norge.
Nakanishi mener det hele har en enkel forkl#229.
- Vi belønner de som arbeider hardt, sier han til DN.no. Han mener dette er nøkkelen til suksessen bilmerket har i Norge. Hardt arbeid både hos importør og forhandlere.
Jessen mener et langvarig forhold mellom fabrikk og norsk importør også bidratt positivt, slik at lille Norge blir hørt. Mitsubishi feiret i fjor høst sitt 35 års jubileum i Norge.
Leveringsproblemer
Mitsubishi hadde ingen direkte skader på sine fabrikker etter jordskjelvet og tsunamien som rammet Japan tidligere i vår. Det betyr ikke at leveringen til Norge ikke blir påvirket, da flere deleleverandører ble rammet.
- Vi har samme mål for salget, men noen problemer kan vi nok regne med at dukker opp, sier Jessen. Spesielt I-MiEV regner han at det kan bli lengre leveringstid på, men de venter ennå på tilbakemelding fra fabrikken.
Hittil i år er det i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken registrert 1.595 nye ASX her i landet. Det er allerede halvparten av de 3.000 bilene Mitsubishi håpet på å selge da bilen ble lansert i Norge på høsten ifjor.
Jessen håper de i tillegg kan selge inntil 1.300 elektriske biler her i landet, om leveringene ikke stopper helt opp. I 2015 tror Mitsubishi-importørten og flere andre aktører i markedet at andelen elektriske biler på norske salgsstatistikker vil ligge på rundt ti prosent.
Les også: Nå kommer elbilene
Les også vår test av ASX: Lillebror kjekker seg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.