– Det blir innkalt til nytt møte ved første praktiske mulighet, sier NTFs forhandlingsleder Terje Fenn Samuelsen til NTB.

Meklingen mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logistikk og Transport (NHO LT) startet tirsdag. Blir ikke partene enige, tas 239 ansatte ved til sammen 22 havner ut i streik. Det er bare havnene i Tromsø og Mosjøen som ikke blir tatt ut i en eventuell streik, ettersom disse allerede er ute i en sympatistreik.

Krevende mekling

Ifølge riksmekler Nils Dalseide har bevegelsen mellom partene vært beskjeden, men de er villige til å ha en dialog.

– Dette er et krevende tariffområde der det har vært en del uenighet over tid, noe som medfører at meklingen er krevende, sa Dalseide til NTB onsdag kveld.

Det er tre tariffavtaler partene skal bli enige om. Den ene er den såkalte rammeavtalen som gjelder fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere, mens de to øvrige er losse- og lasteoverenskomsten for Sør- og Nord-Norge, den såkalte Sør- og Nord-Norge-avtalen, og havneoverenskomsten.

Uenighet om konvensjon

Det store stridsspørsmålet i meklingen er ifølge FriFagbevegelse hvilken rolle konvensjon 137 hos FNs arbeidslivsorganisasjon ILO skal ha i tariffavtalen. ILO-konvensjonen gir havnearbeiderne fortrinnsrett, men ikke monopol, på lossing og lasting av skip og er implementert i tariffavtalene for havnearbeiderne.

NTF gikk inn i forhandlingene med en presisering av konvensjonen, mens NHO-forbundet på sin side krevde hele fortrinnsretten fjernet. Dermed ble det forhandlingsbrudd 25. mai, og det blir nå opp til riksmekler Dalseide å få partene til å bli enige om en felles kurs.

– Streik er nederlag for begge parter, så vi vil alltid forsøke å unngå det. Men vi er ikke vanskelig å be opp til kamp om det er det motparten ønsker, har leder Bjørn Steffensen i Norsk Havnearbeiderforening uttalt til Bergensavisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.