Den internasjonale finansuroen har gjort at mange norske bedrifter nå tar grep for å være bedre rustet mot en eventuell finanskrise, viser en undersøkelse blant næringslivsledere som Perduco har utført for DNB.

Dette gjør bedriftene til tross for at de ser relativt lyst på fremtiden. I forhold til for ett år siden opplever de fleste bedrifter bare i liten grad større usikkerhet som følge av finansuroen.

- Norge går veldig bra, og veldig mange bransjer går veldig bra. Vi ser samtidig at suksessfulle bedrifter nå sikrer seg mot mer usikre tider. Dette gjør de nesten helt automatisk, sier småbedriftsøkonom i DNB, Ellen Dokk Holm, til DN.no.

Kutter kostnader
Ifølge undersøkelsen kutter fire av ti bedrifter nå sine faste kostnader. En av tre holder et spesielt øye med kunder og leverandører, en av fem tilpasser sortimentet og like mange revurderer bemanningsbehov og fremtidige ansettelser.

- I gode tider øker ofte de faste kostnadene, men bedriftslederne er nå bevisste sine kostnader og ønsker å redusere disse, sier Holm.

En del bedriftsledere vurderer også rente-, valuta- eller råvaresikring for å unngå fremtidige kostnadsoverraskelser.

- Som bank ser vi at særlig rentesikring har vært aktuelt denne høsten. Dette er en forsikring som koster litt, men mange bedriftseiere ser at denne form for sikring er vel verdt kostnaden da det gir forutsigbare utgifter.

Utsetter ansettelser
Bare 10 prosent av bedriftene vurderer å redusere bemanningen, mens 20 prosent vurderer å utsette og/eller redusere ansettelser for å sikre bedriften fremover, ifølge undersøkelsen.

- Utgifter til lønn er en av bedriftenes største utgiftsposter og bedriftene vil se det hele litt an for å se hvilke ringvirkninger finansuroen vil sende til Norge. I sum betyr dette at bedriftene er forsiktige og litt på vent.



«Cash flow»
Ifølge Holm er det helt essensielt at bedriftene er bevisste på å sikre en «best mulig cash flow», spesielt i usikre tider.

- Vi snakker mye med våre kunder om betalingsbetingelser, både overfor kundene og leverandørene deres.

Småbedriftsøkonomen mener norske bedrifter generelt er flinke til å omstille seg, og at undersøkelsen bekrefter hvor godt de nå følger med. 1 av 3 bedriftsledere sier at de må følge opp kunder og leverandører tettere. Videre tenker 1 av 5 å tilpasse produkter og/eller tjenester slik at de er mer tilpasset dagens og framtidens marked.

- Således er det ikke overraskende at bedriftene nå ser på leverandører og kunder, kutter kostnader og ikke minst ser at man har produkter og tjenester også for et litt annet marked. Men selvfølgelig er det også en del bedrifter som er så komfortable at de ikke føler de trenger å gjøre så store endringer.

1363 små, mellomstore og store bedrifter i hele landet har deltatt på undersøkelsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.