Nordmenn vegrer seg for å leie ut hyttene sine, til tross for at de sjeldent er der selv.
Det kommer frem i en fersk undersøkelse - som fikk forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea til å reagere med å kalle nordmenns vaner «en form for sløsing».
Hytteforsker Jan Velvin mener imidlertid det ligger mer enn velstand, overflod og uvitenhet bak valget. Han peker på en særegen norsk hyttekultur og sterk identitetsfølelse til hytta som årsaker til at vi har vanskelig for å slippe fremmede inn.
- Samtidig bør flere bli klar over hvilke økonomiske muligheter hytteutleie gir. Du kunne kanskje eid en sjøhytte, men da må du også godta å måtte leie den ut til tyskere på fiskeferie, sier han til DN.no.
- BAKGRUNN: - En form for sløsing
Stor etterspørsel
Ferieformidleren Novasol kunne nylig fortelle at etterspørselen etter norske utleiehytter er større enn tilbudet.
Statistikk fra finn.no viser samtidig at vårt eget land er i særklasse hva gjelder søk på fritidsbolig til utleie. Det søkes like mye på Norge som Danmark, Sverige og Spania til sammen, opplyser direktør Terje Berge i annonseportalen (tall fra perioden 1. juni til 10. juli).
- At man går fra hotell og over til mer selvhusholdning på ferie, er en internasjonal trend. Kanskje spesielt i et høykostland som Norge. Dette er knyttet til kostnader, men også muligheten til å være i lag, forteller Velvin.
Så mye kan du tjene på hytteutleie: Se regnestykket nederst i saken.
Bardøla Høyfjellshotell på Geilo er blant de som har registrert denne trenden. Bardøla kan tilby norske og utenlandske turister både rom på hotellet og utleiehytter i området rundt. På årsbasis har hotellet belegg på omtrent 62 prosent, mens det er noe lavere på hyttene. Sistenevnte alternativ er spesielt attraktivt på denne tiden av året.
- I disse dager får vi besøk av mange nederlendere og tyskere som synes det er fantastisk å bo i tømmerhytter. Mange av dem har fylt kjøleboksen med mat hjemmefra, forteller markedsansvarlig Rolf Ingar Rotegård.
Tjener reiselivet
At turister kommer til Norge og bor i hyttene våre, mener Velvin er svært positivt for norsk reiseliv.
Du skal på en måte bryte en barriere før du leier ut. Jan Velvin.
- Vi trenger flere utleiehytter for å få vist frem turist-Norge. Sett i turismesammenheng vil jeg derfor oppfordre nordmenn til å leie ut hytta, sier han.
- Sett i en norsk kontekst er det mer komplisert. Du skal på en måte bryte en barriere før du leier ut. Det har så mye med identitet å gjøre, noe som i Norge stammer helt tilbake til 1800-tallet, forteller han.
«Generasjon H»
Velvin kaller dem «Generasjon H» - de som har vokst opp med hytte siden fritidsbolig kom til Norge fra 1950-tallet og utover.
- De har jo alltid hatt hyttene, noe som gjør at eierfølelsen er enda sterkere, sier han.
Hytteforskeren mener samtidig en ny hyttekultur har vokst frem på typiske skidestinasjoner. Der tenker en del på hytte som investeringsobjekt, og folk kjøper i stadig større grad boliger de ikke hadde hatt råd til uten å basere seg på utleieinntekter.
En hytte på 150 kvadratmeter i for eksempel Hemsedal kan gi en årlig inntekt på 300.000 kroner, anslår han.
- Da må hytta være utleid omtrent hele vinteren. Det vil imidlertid være mulig å benytte hytta i stor grad på sommerstid, sier Velvin og understreker:
- Man må gi noe for å få noe.
Les mer:
- En form for sløsing
- Dere har 400.000 hytter i Norge, men bruker dem lite
Kraftig prisfall for fritidsboliger ved sjøen
Mest lest på DN.no idag:
Dette får 9 av 10 kvinner til å avslutte forholdet
Norge hamstrer bit for bit i Sverige
- Florida er definitivt stedet å handle nå
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.