Flyprodusenten Boeing som bygger Dreamliner-flyet har varslet Norwegian om at leveringstidsplanen kan bli endret som følge av amerikanske myndigheters undersøkelser, skriver Norwegian i en selskapsmelding.
Etter en rekke problemer med den nye flytypen har myndighetene satt flyene på bakken inntil årsaken til batteriproblemene er funnet og utbedret.
Opprinnelig var planen at Norwegian skulle få sin første Dreamliner-fly i slutten av april.
Vet lite
Foreløpig kan ikke selskapet si noe om hvor mye leveransene eventuelt blir forsinket og om en forsinkelse vil påvirke mer enn det første flyet.
- Jeg har stor forståelse for at kundene våre som har sett frem til å fly Dreamlineren de første ukene er skuffet over denne nye beskjeden, skriver konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.
- En eventuell forsinkelse er utenfor vår kontroll, og overfor alle våre passasjerer må vi sterkt beklage at Dreamlineren kanskje ikke er klar til oppstart. Vi skal imidlertid fly våre passasjerer direkte til og fra New York og Bangkok til tross for dette, og ellers gjøre det vi kan for at de skal få en god reise. Vi vil også gi kundene mulighet til å flytte reisen sin kostnadsfritt frem i tid, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Plan B
Norwegian skriver i en melding at selskapet nå iverksetter plan B, som går ut på å sikre alternativ flykapasitet for langdistanseprogrammet som starter opp med flyvninger til New York og Bangkok i månedsskiftet mai/juni. Norwegian skriver at selskapet vil sikre at rutene vil bli fløyet som planlagt.
Norwegian inngår avtale med et leasingselskap som kan operere langdistanserutene dersom Dreamlineren blir forsinket.
- For å være på den sikre siden vil Norwegian likevel inngå avtale om innleie av langdistansefly for en periode på inntil tre måneder. Selskapet er i kontakt med flere europeiske selskaper som flyr langdistanse. Det er ikke avgjort hvilket selskap som i så fall skal operere rutene. Alle passasjerer som har bestilt billetter vil få mer detaljert informasjon om flyvningene så snart dette er avklart.
Boeing beklager
- Som en av Boeings største kunder i Europa forventer vi at flyprodusenten gjør alt som står i deres makt for å få flyene klare til leveranse så raskt som mulig, sier Kjos i pressemeldingen.
- Boeing beklager på det sterkeste situasjonen våre Dreamliner-kunder har kommet i. Vi vil holde tett kontakt med Norwegian, og vil arbeide med å få på plass de nødvendige flytillatelsene fra amerikanske luftfartsmyndigheter slik at leveransene kan skje i henhold til våre planer, heter det i en uttalelse fra Boeing, ifølge Norwegian.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.